Vapaaehtoisille

Sinustako vapaaehtoistoimija?

Onko sinulla aikaa? Kaipaatko mielekästä tekemistä? Ovatko muistiasiat lähellä sydäntäsi?

Vapaaehtoistoiminta voi olla lähes mitä vain!

Keski-Suomen Muistiyhdistys ry:n toiminta on perustunut kautta aikojen aktiiviseen vapaaehtoistyöhön, jolla on pitkät perinteet. Osallistumalla monipuoliseen vapaaehtoistoimintaamme voit jakaa omia taitojasi ja voimavarojasi yhteiseksi iloksi ja hyödyksi. Vapaaehtoistoiminnan kautta sinulla on mahdollisuus tavata uusia ihmisiä ja saada uusia kokemuksia. Yksi tärkeä tavoitteemme on mahdollistaa muistisairaiden henkilöiden yhteisöllistä kokemusta, mahdollisuuksia vertaistukeen, kokemusta omasta toimijuudesta ja oman elämän merkityksellisyydestä.

Yhdistyksemme tarjoamia vapaaehtoistoiminnan muotoja ovat muun muassa alaosastotoiminta, puhelinpäivystys, hallitustyöskentely, myyjäistoiminta, tukihenkilönä toimiminen, varainkeruussa avustaminen, leipominen, kahvitusten järjestäminen, ryhmien vetäminen ja erilaisten tapahtumien järjestäminen.

Alla esittelemme muutamia erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja, mutta tästä Muistiliiton linkistä voit testata, mikä vapaaehtoistoiminnan muodoista olisi sopivin juuri sinulle.

Voisiko joku näistä olla SINUN juttusi?

Vertaislinja-tukipuhelin

Oletko aikaisemmin hoitanut muistisairasta läheistäsi? Haluaisitko tarjota vertaistukea muille, nyt samankaltaisessa tilanteessa oleville?
Muistiliiton Vertaislinja-tukipuhelin on avoinna jokaisena iltana klo 17-21. Vapaaehtoiselta vastaajalta sitoutumista vaaditaan n. kahtena iltana/kk.
Tehtävään koulutetaan ja vastaaja saa käyttöönsä oman Vertaislinja-puhelimen. Puheluihin voi vastata esim. omasta kodista.

Alaosastotoiminta ympäri Keski-Suomea

Keski-Suomessa toimii useita alaosastoja, mutta osalta paikkakunnilta toiminta puuttuu kokonaan.
Olisitko sinä innostunut pyörittämään esim. Muistikahvila -toimintaa paikkakunnallasi kerran kuussa? Myös jo toimivat alaosastot ottavat mukaansa uusia vapaaehtoisia!

Muisti-KaVeRi

Haluatko tukea muistisairaan hyvää elämää ja mielekästä tekemistä?
Muisti-KaVeRi voi toimia mm. muistisairaan juttu-, kauppa-, lenkki- tai kalakaverina. Tapaamiset voivat olla esim. kerran viikossa tai kuussa. Kavereita kaivataan ympäri Keski-Suomea, erityisesti Jyväskylässä.

Apukädet ryhmiin ja retkille

Haluaisitko tulla musisoimaan ryhmiin tai tapahtumiin, tulla retkelle tai tuetulle lomalle avustamaan muistisairastuneita tai vaikka ohjata ryhmäkerran oman mielenkiinnon kohteesi mukaan?
Vapaaehtoistoiminnan ei tarvitse olla aina säännöllistä, olemme kiitollisia satunnaisestakin avusta!

Haemme mukaan toimintaamme lisää vapaaehtoisia monimuotoisiin, sinulle räätälöitäviin tehtäviin.

Vapaaehtoistoiminnan kautta tuemme muistisairauteen sairastuneiden ja heidän läheistensä hyvää elämää.

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä: muistiluotsi Sini Sanaslahti, p. 044 561 4926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Omasta harrastuksesta vapaaehtoistyön muoto

Väinönkadun palvelukeskuksessa kokoontuu joka tiistai kuntosaliryhmä, johon ovat tervetulleita muistisairauteen sairastuneet yhdessä läheistensä kanssa. Kristiina Åberg on toiminut vapaaehtoisena kuntosaliryhmän ohjaajana jo vuodesta 2016. Kristiina tuli omaisen roolissa mukaan Keski-Suomen Muistiyhdistyksen toimintaan vuonna 2009, siskonsa saatua muistisairausdiagnoosin. Saman vuoden keväänä Kristiina osallistui siskonsa kanssa Väinönkadun kuntosaliryhmään. Kuntosaliohjaajan työtehtävien muuttuessa vuonna 2016, Kristiinalle ehdotettiin, että tämä ottaisi ryhmän ohjattavakseen. Kristiina on koululaisesta saakka ollut aktiivinen partiotoiminnassa, joten vapaaehtoistyö on hänelle tuttua. Myös opettajan ammattinsa kautta Kristiinalla oli kokemusta ryhmänohjauksesta, joten tuntui luontevalta tarttua ehdotukseen. Kristiina halusi jatkaa kuntosalilla käymistä ja sanookin että oli ”oma lehmä ojassa”, kun hän saa ohjauksen lomassa itse kuntoilla. Oma harrastus ja vapaaehtoistyö löysivät toisensa.

Kuntosaliryhmässä Kristiina auttaa uuden osallistujan alkuun ja neuvoo, miten eri laitteita käytetään. Oman kuntoilunsa ohella Kristiina seuraa myös, ettei kukaan tee liikkeitä väärin ja tee siten vahinkoa itselleen. Ryhmässä kukin osallistuu voimiensa mukaan. Kristiina ohjaa myös alkulämmittelyt ja loppuvenyttelyt. Omaisen tai läheisen vastuulla on auttaa muistisairauteen sairastuneen pukemisessa, mikäli sellaista apua tarvitsee. Tällä hetkellä ryhmästä suurin osa koostuu läheisistä. Ryhmän sosiaalinen puoli tulee vahvasti esille. ”Me jutellaan hyvin paljon, me voidaan laittaa musiikkia, sinne voi tuoda cd-levyjä tai kasetteja. Se on niinku tämmönen sosiaalinen tapahtuma. Joskus jotkut alkaa juttelemaan niin että ne tekemiset unohtuu, mutta mitäs sillä on väliä.” Kuntoilun ohella ryhmässä saa myös vertaistukea. ” Se on ollut sellasta puheterapiaa kanssa. Et me puhutaan kaiken maailman asiat ja murheet”, Kristiina kertoo.  Ennen joulua kuntoillaan yleensä vähemmän ja tunnin lopuksi pidetään nyyttikestit.

Kysyttäessä löytyykö ryhmän vetämiseen hyvin aikaa, Kristiina toteaa sen olevan kuin mikä tahansa muu harrastus. Mikäli Kristiinalla on oma tärkeä meno, on toistaiseksi osallistujista löytynyt joku, joka huolehtii käytännön asioista. Kuntosaliryhmän ohjaaminen ei ole vaatinut ohjaajaltaan kuluja eikä suunnittelua. Lämmittely- ja venyttelytaidotkin on opittu muiden harrastusten kautta. Kuntosaliharrastus taas alkoi jo Kristiinan vielä toimiessa opettajana Kauppaoppilaitoksessa. Kristiina rohkaisee muita vapaaehtoistyöstä kiinnostuneita osallistumaan vaikkapa aluksi jonkin ryhmän toimintaan jäsenenä, jolloin voisi huomata, onko toiminta itselle mieluista. Ryhmän vetämiseen ei tarvitse olla aikaisempia taitoja tai kokemusta. Ei tarvitse olla ulospäinsuuntautunut, enemmänkin innokas. Vapaaehtoistyö voi olla myöskin hyvin pientä, voi ilmoittautua vaikkapa johonkin ryhmään apulaiseksi tai varaohjaajaksi, Kristiina luettelee.

Kristiina itse löysi keinon tehdä vapaaehtoistyötä oman harrastuksen kautta, voisiko oman harrastuksen iloa jakaa muillekin vapaaehtoistyön muodossa? On niitä, jotka leipovat tai auttavat retkillä, tai järjestävät tapahtumiin ohjelmaa. Vapaaehtoistyö voi olla ihan mitä vain, Kristiina kertoo. Omia musikaalisia taitoja, kädentaitoja tai vaikkapa runonlausuntataitoja voi tarjota yhdistyksen tapahtumiin. Vapaaehtoistyönä kannattaa tehdä sellaista, mistä itse tykkää, Kristiina jatkaa. Onnellisuutta, mielekkyyttä ja tyytyväisyyttä saa antamalla toisille jotakin, Kristiina kiteyttää hyvin vapaaehtoistyön rikkauden. Keski-Suomen Muistiyhdistyksessä vapaaehtoistoimintaan voi tulla mukaan matalalla kynnyksellä. Vapaaehtoisen ei tarvitse olla yhdistyksen jäsen. Voit toimia esimerkiksi Muisti-kaverina tai järjestää vaikkapa Muisti-Kahvilaa. Muistiyhdistyksessä arvostamme kaikenlaista apua, eikä vapaaehtoistoiminnan tarvitse olla säännöllistä.

Vapaaehtoisen Kristiina Åbergin kuva

Kuntosaliryhmän vapaaehtoinen ohjaaja Kristiina Åberg

Saarikan alueen kuntien ja Äänekosken alaosastot kaipaavat uusia vetäjiä!

Saarijärven, Kannonkosken, Kivijärven, Kyyjärven ja Äänekosken alaosastot kaipaavat uusia vetäjiä. Äänekosken alaosastoon kuuluvat Äänekoski, Suolahti, Sumiainen ja Konginkangas.
Vapaaehtoisen ei tarvitse ottaa vastuulleen koko aluetta, vaan voimme miettiä oman kiinnostuksen kohteesi mukaan pienempiäkin rajauksia!

Siirry sivun alkuun