VERKKOTOIMINTA

Läheisten illat verkossa

Syksyn 2022 aikana järjestämme muistisairauteen sairastuneiden läheisille kohdennettuja teemallisia verkkoiltoja. Tapaamiset toteutetaan Teams-alustalla, ilmoittautuneille lähetetään tarkemmat ohjeet ja osallistumislinkki ennen tapahtumaa. Verkkoillat ovat maksuttomia, ja voit osallistua molempiin tai vain toiseen.

keskiviikkona 28.9. klo 16:30-18:00 Oikeudellinen ennakointi

Keskiviikkona 26.10. klo 16:30-18:00 Läheisen jaksaminen

Ilmoittautumiset ja lisätiedot Sari Sutela, p. 040 847 4650 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi

Katso tästä tulostettava esite (pdf)

Sähköinen uutiskirje

Muistiluotsien sähköiset uutiskirjeet sisältävät muun muassa erilaisia aivoja aktivoivia ja arkea virkistäviä tehtäviä, liikuntaohjeita, vinkkejä mielen hyvinvointiin sekä ajankohtaista tietoa. Kirjeet sisältävät suoria videoita sekä linkkejä mielenkiintoisille verkkosivustoille. Muistiluotsien uutiskirjeen voi tilata tästä tai vaihtoehtoisesti voit pyytää meitä lisäämään sinut postituslistalle. Myös ammattilaiset saavat kirjeestä ajankohtaisia tietoa vinkattavaksi omille asiakkailleen. Aikaisemmin julkaistuihin uutiskirjeisiin pääset tutustumaan tästä klikkaamalla kirjeen numeroa tästä:

Vuosi 2022: 1. Kevään toiminta, 2. Kevät, 3. Kesäkirje
Vuosi 2021: 1. Oikeudellinen ennakointi, 2. Kevät, 3. Uni, 4. Turvallisuus, 5. Kesäiset tehtävät 6. Lihaskunto, 7. Kirjallisuus ja 8. Joulu
Vuosi 2020: 1. Apetta aivoille, 2. Vinkkejä arkeen, 3. Mielen hyvinvointi, 4. Vapaa-aika, 5. Kesä, 6. Apuvälineet7. Koulumuistot, 8. Vuorovaikutus, 9. Tasapaino ja 10. Kosketus.

WhatsApp-vertaisryhmät muistisairaiden läheisille

WhatsApp-pikaviestisovelluksen kautta toimivat vertaisryhmät on tarkoitettu muistisairaiden henkilöisen läheisille. Voit jakaa yleiseen tai teemoiteltuihin ryhmiin kuulumisiasi ja omaa arkeasi sekä kysellä muiden kokemuksia kirjoittamalla, lähettämällä ääniviestejä, videoita tai kuvia. Ryhmän jäsenet ovat mukana omalla nimellään ja puhelinnumerot näkyvät osallistujien tiedoissa. Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta. Osallistuaksesi ryhmiin tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran, kun sinusta on luontevaa. Liittyminen ryhmiin ja lisätietoja muistiluotseilta: puh. 044 761 4925/Enni, puh. 044 561 4926/Sini S., puh. 040 847 4650/Sari, tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Vastasairastuneiden WhatsApp- vertaisryhmä

Tule mukaan aloittamaan lähiaikoina muistisairauteen sairastuneiden henkilöiden vertaisryhmää WhatsApp-viestisovelluksessa! Ryhmään voit kirjoittaa, lähettää ääniviestejä, videoita sekä kuvia, joissa voit jakaa kuulumisia omasta arjestasi, kysellä muiden kokemuksia jne.
Ryhmään liitytään omalla puhelinnumerolla, joka näkyy myös muille osallistujille. Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta.
Osallistumiseen tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja se avataan, kun ilmoittautuneita on useampia. Ryhmässä voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran kuin sinusta tuntuu luontevalta.
Liittyminen ryhmään sekä lisätietoja muistiluotseilta: Puh. 044 761 4925 / Enni, Puh. 044 561 4926 / Sini S., Puh. 040 847 4650 / Sari tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Verkkoluennot ja tallenteet

Mataran Arki-info: Muisti ja muistin huolto Tallenne Mataran arki-infosta syksyltä https://youtu.be/bRNUjDffVv4, vieraana Keski-Suomen Muistiyhdistyksen muistiluotsi Marianna Ikonen. Yhteistyökumppanien järjestämät verkkoluennot löydät alempaa.

Yhteistyökumppaniemme järjestämää toimintaa

Alle olemme listanneet muiden järjestämää toimintaa. Löydät täältä mm. erilaisia verkkoluentoja, keskustelualustoja sekä toiminnallisia vinkkejä.

Verkkoluennot 2022:

Tänään kotona-webinaarisarja

Tapahtumiin ei tarvitse ennakkoilmoittautumista.

Tänään kotona 1 -webinaari 1.11. on suunnattu muistisairauteen sairastuneille ja heidän läheisilleen. Webinaarissa puhumassa Hanne Mansala Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksestä ja korjausneuvoja Nina Leino VTKL:stä, kuulemme myös Tarja Ojalan (SPEK) kommenttipuheenvuorot paloturvallisuuden näkökulmasta. Osallistu tämän linkin kautta.

Tänään kotona 2 -webinaari 3.11. on suunnattu muistityön ammattilaisille. Ohjelma tarkentuu syksyn mittaan. Myös yhdistystoimijat ovat tervetulleita kuulolle. Osallistu tämän linkin kautta.

Tallenteet:

Tallenne Suomi Areenan Muistisairaus vai arkipäivän ylikuormitusta? -keskustelusta. 13.7.2022. https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-10003190/muistisairaus-vai-arkipaivan-ylikuormitusta-milloin-pitaa-huolestua-1622941. Aivoterveydestä, muistisairauksien tutkimuksesta ja hoidosta keskustelemassa mm. aivotutkija Minna Huotilainen ja Muistiliiton toiminnanjohtaja Katariina Suomu.

Tallenne Aivoviikon webinaarista Uni ja aivot – Miksi nukumme? 15.3.2022. https://www.aivosaatio.fi/tallenne-uni-ja-aivot-miksi-nukumme-webinaarista-15-3-2022/ Luennoimassa psykologi Soili Kajaste, neurologian erikoislääkäri Markku Partinen ja unitutkija Tarja Stenberg. Järjestäjät: Aalto-yliopisto, Aivosäätiö, Helsingin yliopisto, Muistiliitto, Suomen Aivot, Suomen Aivotutkimusseura.

Tallenne Muistiviikon webinaarista – Kosketuksen merkitys muistisairaan ihmisen elämässä 9/2021 https://kepit.tv/#/c/muistiliitto/e/R8T6L2KENY Luennoimassa Emmaleena Niemi, suunnittelija, Iloa ja Voimaa -hankkeesta sekä Taina Semi, ihmislähtöisen kulttuurin valmentaja, muistityön asiantuntija ja tietokirjailija. Tilaisuuden järjesti Muistiliitto.

Tallenne luennosta Otsa-ohimolohkorappeuma ja alkoholidementia sekä niihin liittyvät käytösoireet 4/2021 https://youtu.be/HSFKGg1y3TM. Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Muisti ja ikääntyminen 3/2021 https://youtu.be/YkaZJsMS9nY Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Lewyn kappale-tauti ja Parkinsonin taudin muistisairaus sekä niihin liittyvät käytösoireet 2/2021 https://youtu.be/rIGwYk20rbM Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Verisuoniperäinen muistisairaus ja siihen liittyvät käytösoireet 12/2020 https://youtu.be/JC6jzH21YwY Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Alzheimerin tauti ja siihen liittyvät käytösoireet 10/2020 https://youtu.be/HVnXGC4gaz4. Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Muistisairaan käytöksen ymmärtäminen 9/2020 https://youtu.be/upDXSA7DCkY. Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta muistisairaus ja parisuhde 5/2020. https://youtu.be/jPQaXhN0ZNo

Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne luennosta Covid-19 ikäihmisellä https://youtu.be/a-6WbTpEy0A Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen Pihlajalinnasta (Aluejohtaja Kanta-Häme, vastaava lääkäri) Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta Muistisairaan lääkehoito 10.6.2020. Luennoitsijana toimii geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinnan Kanta-Hämeen aluejohtaja sekä vastaava lääkäri Arvo Haapanen. https://youtu.be/nJNf4MkA5D0. Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta edunvalvontavaltuutus ja hoitotahto. https://www.youtube.com/watch?v=ptRslPMHldE (esitys alkaa noin 1:30min kohdalla). Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne turvallisesti kotona -yleisöwebinaarista 11.6.2020. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen videossa kerrotaan muistiperheiden arjen turvallisuuden riskipaikoista sekä keinoista parantaa kodin turvallisuutta. https://www.youtube.com/watch?v=QB-jCvOcMB4. Materiaalin saat sähköpostitse pyytämällä osoitteesta kaisa.karvonen@muistiturku.fi.

Asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kotona. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat yhteistyössä keränneet videolle asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kodissa. Mitä ottaa huomioon kodin eri tiloissa, kun muisti on heikentynyt? https://www.youtube.com/watch?v=NO7XntTYpyM&feature=youtu.be . Lue lisää aiheesta osoitteesta www.muistiturku.fi. Oppaaseen ”Turvallisia vuosia muistiperheille” pääset tutustumaan suoraan osoitteessa https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/20/cf/20cf9e4e-7b85-46be-9449-a6b3031ce160/turvallisia_vuosia_muistiperheille.pdf.

Tallenne virtuaalimatkasta viiteen keskisuomalaiseen kylään vaikka kotisohvalta käsin! https://www.youtube.com/watch?v=0sfpC5mi-58&feature=youtu.be . Kyläläiset esittelevät videoilla toimintaansa ja ovat matkaoppaan haastateltavina! Luvassa myös ajankohtaista asiaa kylätoiminnasta. Retki on suunnattu kaikille kiinnostuneille. Matkan teemoja ovat kylämatkailu, kulttuuri ja perinne, elinkeinot kylillä, nuoret ja tulevaisuus sekä kylien kehittäminen! Virtuaalimatkan järjestivät Keski-Suomen kylät ry:n ja JyväsRiihi ry:n Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke.

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Youtube-kanavalta löydät mm. erilaisia laulutuokioita, luontohetkiä ja aivojumppaa. Videoihin pääset tutustumaan täältä: OsmyTV.

Muistisairaana maailmassa -podcast

Muistisairauksiin liittyy edelleen uskomuksia ja ennakkoluuloja, joita meidän jokaisen on syytä karistaa. Muistiliiton Muistisairaana maailmassa -podcast antaa äänen muistisairaille ja heidän läheisilleen. Vaihtuvien vieraiden kanssa keskustelemassa on toimittaja ja ”940 päivää isäni muistina” -kirjan kirjoittanut Hanna Jensen. Jaksot pääset kuuntelemaan tästä linkistä: https://www.muistiliitto.fi/fi/tuki-ja-palvelut/luettavaa-ja-tekemista/muistisairaana-maailmassa-podcast

Jakso 1: Ohikatsotut
Jakso 2: Luovuus ja positiivisuus arjessa
Jakso 3: Harrastukset ja tuet
Jakso 4: Muistisairausdiagnoosi – tuska vai helpotus
Jakso 5: Töissä muistisairaana
Jakso 6: Yhdessä ja yksin

Kohtaamisia Attendolla -podcast.

Kohtaamisia Attendolla -podcastin toinen kausi on tuotettu yhteistyössä Muistiliiton kanssa. Attendon Susanna Paloheimon johdolla keskustelemassa ovat Muistiliiton asiantuntijoita ja muistisairaiden läheisiä.

Jakso1: Muistisairaan läheinen on useimmiten puoliso tai aikuinen lapsi
Keskustelemassa ovat asiantuntija Outi Ronkainen Muistiliitolta sekä väitöskirjatutkija, toiminnanjohtaja (opintovapaalla) Ulla Halonen Keski-Suomen Muistiyhdistyksestä. Artikkelissa kerrotaan lisätietoa muistisarauksista ja pohditaan millaisia tunteita muistisairaan läheinen kokee eläessään muistisairautta sairastavan rinnalla. Podcastin ensimmäinen jakso ja artikkeli löytyvät Attendon sivuilta tästä linkistä:

Jakso 2: Millainen on muistisairaan unelmien hoivakoti?
Millaisia toiveita muistisairaalla henkilöllä ja tämän läheisellä on hoivakotiasumisen suhteen, millaista palvelua muistisairas toivoo hoivakodilta, miten hän haluaa tulla nähdyksi sairautensa edetessä, ja mitä tarkoittaa omannäköinen elämä silloin, kun muisti ei ehkä enää ole niin kirkas? Tässä jaksossa Attendon Susanna Paloheimo keskustelee muistisairaan läheisen Laura Kytöhongan ja Muistiliiton muistiluotsikoordinaattori Krista Pajalan kanssa muistisairaan unelmien hoivakodista sekä intervalliasumisesta. Podcastin toisen jakson pääset kuuntelemaan Attendon sivuilta tästä linkistä.

Jakso 3: Muistisairaan muutto hoivakotiin
Mitä kaikkea liittyy hoivakotiin muuttoon? Miten hoivakotiin muuttaminen otetaan puheeksi muistisairaan kanssa? Miten hoivakotiin pääsee asumaan? Keskustelemassa ovat neuvontakoordinaattori Mailis Heiskanen Muistiliitolta sekä omaishoitajana toiminut Terttu Forsell. Podcastin kolmannen jakson pääset kuuntelemaan Attendon sivuilta tästä linkistä.

Jakso 4: Muistisairaan läheisenä läsnä hoivakodin arjessa
Kun muistisairas muuttaa hoivakotiin, läheinen on tervetullut olemaan läsnä myös hoivakodin arjessa. Mutta miten hoivakodin henkilökunta voi paremmin ottaa läheiset huomioon toiminnassaan ja millaisia mahdollisuuksia läheisillä on osallistua hoivakodin toimintaan? Keskustelemassa ovat sosionomi Emma Järvi ja Muistiliiton asiantuntija Outi Ronkainen. Podcastin neljännen jakson pääset kuuntelemaan Attendon sivuilta tästä linkistä.

Tukinet- keskustelupalsta tarjoaa mahdollisuuden kokemusten jakamiseen muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Tukinetin taustalla on noin 50 suomalaista järjestöä. Palvelua voi käyttää myös rekisteröitymättä. Ilman nimimerkkiä voi seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää muun muassa hakemistoa. Keskusteluun osallistuminen vaatii rekisteröitymisen. Keskustella voi anonyyminä, nimimerkin suojassa. Palvelu on maksuton. Tukinetin Muisti ja muistisairaudet-keskustelualueella voi jutella muistiongelmista ja muistisairauksista sekä jakaa kokemuksia elämästä muistisairauden kanssa erilaisten keskusteluaiheiden alle. Keskustelualue löytyy osoitteesta: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/ Lisätietoja Tukinettiin rekisteröitymisestä: yllapito@tukinet.net ja vertaiskeskustelusta: Mailis Heiskanen, neuvontakoordinaattori, puh. 09 6226 2018, 050 571 3551 mailis.heiskanen@muistiliitto.fi.

KotiTV

KotiTV tarjoaa ikäihmisille liikunnallista etäkuntoutusta, virikkeellistä muistikuntoutusta sekä kulttuuria ja opetuksellista sisältöä joka arkipäivä klo 11-13. KotiTV näkyy verkossa osoitteessa www.kotitv.fi, antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 33 sekä DNA:n kaapelitalouksissa kanavapaikalla 66.