Keski-Suomen Muistiyhdistyksen toiminta

Tältä sivulta löydät verkossa tapahtuvan toiminnan, tuetut lomat sekä ryhmät, muistikahvilat, retket ja muistikummituokiot paikkakunnittain. Tutustu myös tapahtumakalenteriimme, josta löydät kaiken toimintamme (esim. ryhmät, tapahtumat ja luennot) koko Keski-Suomen alueelta.
Tutustu kalenteriin täältä.

Toimimme ajankohtaisten kokoontumis- ja hygieniasuositusten mukaisesti.
Muutokset ovat mahdollisia.

Muistiyhdistys tutuksi- tuokio verkossa

Muistiyhdistys tutuksi -tuokio on tarkoitettu muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen, joille muistiyhdistyksen toiminta ei ole ennestään tuttua.Tässä verkkotuokiossa yhdistyksen työntekijä kertoo yhdistyksen järjestämästä toiminnasta.

Seuraava verkkotuokio järjestetään ti 13.12. klo 16.30-17.30.

Ilmoittautuminen ti 13.12. klo 15 mennessä. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille klo 15 jälkeen.

Lisätiedot: Marianna Ikonen, muistiluotsi(at)ksmuisti.fi tai p. 044 561 4926.

Sähköinen uutiskirje

Muistiluotsien sähköiset uutiskirjeet sisältävät muun muassa erilaisia aivoja aktivoivia ja arkea virkistäviä tehtäviä, liikuntaohjeita, vinkkejä mielen hyvinvointiin sekä ajankohtaista tietoa. Kirjeet sisältävät suoria videoita sekä linkkejä mielenkiintoisille verkkosivustoille. Muistiluotsien uutiskirjeen voi tilata tästä tai vaihtoehtoisesti voit pyytää meitä lisäämään sinut postituslistalle. Myös ammattilaiset saavat kirjeestä ajankohtaisia tietoa vinkattavaksi omille asiakkailleen. Aikaisemmin julkaistuihin uutiskirjeisiin pääset tutustumaan tästä klikkaamalla kirjeen numeroa tästä:

Vuosi 2022: 1. Kevään toiminta, 2. Kevät, 3. Kesäkirje4. Toiminnallinen syyskausi, 5. Lokakuun kuulumisia
Vuosi 2021: 1. Oikeudellinen ennakointi2. Kevät3. Uni4. Turvallisuus5. Kesäiset tehtävät,  6. Lihaskunto, 7Kirjallisuus  ja 8. Joulu
Vuosi 2020: 1. Apetta aivoille2. Vinkkejä arkeen3. Mielen hyvinvointi4. Vapaa-aika5. Kesä6. Apuvälineet7. Koulumuistot8. Vuorovaikutus9. Tasapaino ja 10. Kosketus.

WhatsApp -vertaisryhmät muistisairaiden läheisille

WhatsApp-pikaviestisovelluksen kautta toimivat vertaisryhmät on tarkoitettu muistisairaiden henkilöisen läheisille. Voit jakaa yleiseen tai teemoiteltuihin ryhmiin kuulumisiasi ja omaa arkeasi sekä kysellä muiden kokemuksia kirjoittamalla, lähettämällä ääniviestejä, videoita tai kuvia. Ryhmän jäsenet ovat mukana omalla nimellään ja puhelinnumerot näkyvät osallistujien tiedoissa. Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta. Osallistuaksesi ryhmiin tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran, kun sinusta on luontevaa. Liittyminen ryhmiin ja lisätietoja muistiluotseilta: puh. 044 761 4925/Enni, puh. 044 561 4926/Sini S., puh. 040 847 4650/Sari, tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Vastasairastuneiden WhatsApp-vertaisryhmä

Tule mukaan aloittamaan lähiaikoina muistisairauteen sairastuneiden henkilöiden vertaisryhmää WhatsApp-viestisovelluksessa! Ryhmään voit kirjoittaa, lähettää ääniviestejä, videoita sekä kuvia, joissa voit jakaa kuulumisia omasta arjestasi, kysellä muiden kokemuksia jne.
Ryhmään liitytään omalla puhelinnumerolla, joka näkyy myös muille osallistujille. Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta.
Osallistumiseen tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja se avataan, kun ilmoittautuneita on useampia. Ryhmässä voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran kuin sinusta tuntuu luontevalta.
Liittyminen ryhmään sekä lisätietoja muistiluotseilta: Puh. 044 761 4925 / Enni, Puh. 044 561 4926 / Sini S., Puh. 040 847 4650 / Sari tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Verkkoluennot ja tallenteet

Mataran Arki-info: Muisti ja muistin huolto Tallenne Mataran arki-infosta syksyltä https://youtu.be/bRNUjDffVv4, vieraana Keski-Suomen Muistiyhdistyksen muistiluotsi Marianna Ikonen. Yhteistyökumppanien järjestämät verkkoluennot löydät alempaa.

Yhteistyökumppaniemme järjestämää toimintaa

Alle olemme listanneet muiden järjestämää toimintaa. Löydät täältä mm. erilaisia verkkoluentoja, keskustelualustoja sekä toiminnallisia vinkkejä.

Soivat muistot-webinaari torstaina 1.12.2022 klo 9-15.
Järjestäjänä Kanta-Hämeen Muistiyhdistys ry. Webinaari on maksuton.
Webinaari on osa Oman elämäni sävelet-musiikkihanketta, joka järjestää toimintaa ajatuksella ”Musiikki muistisairaan hyvinvoinnin tukena.” Lisätietoa päivän ohjelmasta ja Oman elämäni sävelet- hankkeesta löydät seuraavan linkin takaa: Musiikki ja muisti.

Ilmoittautuminen webinaariin tästä.

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse lähempänä webinaariajankohtaa.

Tallenteet

Tallenne Tänään kotona 2-webinaarista 3.11.

Webinaari on suunnattu muistityön ammattilaisille.  Katso tallenne tämän linkin kautta.

Tallenne Muistiviikon webinaarista
Muistiliitto ja eduskunnan muistikerho järjestivät yhteisen webinaarin tiistaina 20.9. Webinaarissa kansanedustajat keskustelivat muistisairaiden ja heidän läheistensä elämään liittyvistä ajankohtaisista teemoista. Webinaari on katsottavissa kaksi viikkoa tilaisuuden jälkeen täällä.

Tallenne Suomi Areenan Muistisairaus vai arkipäivän ylikuormitusta? -keskustelusta. 13.7.2022. https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-10003190/muistisairaus-vai-arkipaivan-ylikuormitusta-milloin-pitaa-huolestua-1622941. Aivoterveydestä, muistisairauksien tutkimuksesta ja hoidosta keskustelemassa mm. aivotutkija Minna Huotilainen ja Muistiliiton toiminnanjohtaja Katariina Suomu.

Tallenne Aivoviikon webinaarista Uni ja aivot – Miksi nukumme? 15.3.2022. https://www.aivosaatio.fi/tallenne-uni-ja-aivot-miksi-nukumme-webinaarista-15-3-2022/ Luennoimassa psykologi Soili Kajaste, neurologian erikoislääkäri Markku Partinen ja unitutkija Tarja Stenberg. Järjestäjät: Aalto-yliopisto, Aivosäätiö, Helsingin yliopisto, Muistiliitto, Suomen Aivot, Suomen Aivotutkimusseura.

Tallenne Muistiviikon webinaarista – Kosketuksen merkitys muistisairaan ihmisen elämässä 9/2021 https://kepit.tv/#/c/muistiliitto/e/R8T6L2KENY Luennoimassa Emmaleena Niemi, suunnittelija, Iloa ja Voimaa -hankkeesta sekä Taina Semi, ihmislähtöisen kulttuurin valmentaja, muistityön asiantuntija ja tietokirjailija. Tilaisuuden järjesti Muistiliitto.

Tallenne luennosta Otsa-ohimolohkorappeuma ja alkoholidementia sekä niihin liittyvät käytösoireet 4/2021 https://youtu.be/HSFKGg1y3TM. Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Muisti ja ikääntyminen 3/2021 https://youtu.be/YkaZJsMS9nY Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Lewyn kappale-tauti ja Parkinsonin taudin muistisairaus sekä niihin liittyvät käytösoireet 2/2021 https://youtu.be/rIGwYk20rbM Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Verisuoniperäinen muistisairaus ja siihen liittyvät käytösoireet 12/2020 https://youtu.be/JC6jzH21YwY Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Alzheimerin tauti ja siihen liittyvät käytösoireet 10/2020 https://youtu.be/HVnXGC4gaz4. Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Muistisairaan käytöksen ymmärtäminen 9/2020 https://youtu.be/upDXSA7DCkY. Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta muistisairaus ja parisuhde 5/2020. https://youtu.be/jPQaXhN0ZNo

Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne luennosta Covid-19 ikäihmisellä https://youtu.be/a-6WbTpEy0A Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen Pihlajalinnasta (Aluejohtaja Kanta-Häme, vastaava lääkäri) Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta Muistisairaan lääkehoito 10.6.2020. Luennoitsijana toimii geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinnan Kanta-Hämeen aluejohtaja sekä vastaava lääkäri Arvo Haapanen. https://youtu.be/nJNf4MkA5D0. Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta edunvalvontavaltuutus ja hoitotahto. https://www.youtube.com/watch?v=ptRslPMHldE (esitys alkaa noin 1:30min kohdalla). Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne turvallisesti kotona -yleisöwebinaarista 11.6.2020Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen videossa kerrotaan muistiperheiden arjen turvallisuuden riskipaikoista sekä keinoista parantaa kodin turvallisuutta. https://www.youtube.com/watch?v=QB-jCvOcMB4. Materiaalin saat sähköpostitse pyytämällä osoitteesta kaisa.karvonen@muistiturku.fi.

Asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kotona. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat yhteistyössä keränneet videolle asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kodissa. Mitä ottaa huomioon kodin eri tiloissa, kun muisti on heikentynyt? https://www.youtube.com/watch?v=NO7XntTYpyM&feature=youtu.be . Lue lisää aiheesta osoitteesta www.muistiturku.fi. Oppaaseen ”Turvallisia vuosia muistiperheille” pääset tutustumaan suoraan osoitteessa https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/20/cf/20cf9e4e-7b85-46be-9449-a6b3031ce160/turvallisia_vuosia_muistiperheille.pdf.

Tallenne virtuaalimatkasta viiteen keskisuomalaiseen kylään vaikka kotisohvalta käsin! https://www.youtube.com/watch?v=0sfpC5mi-58&feature=youtu.be . Kyläläiset esittelevät videoilla toimintaansa ja ovat matkaoppaan haastateltavina! Luvassa myös ajankohtaista asiaa kylätoiminnasta. Retki on suunnattu kaikille kiinnostuneille. Matkan teemoja ovat kylämatkailu, kulttuuri ja perinne, elinkeinot kylillä, nuoret ja tulevaisuus sekä kylien kehittäminen! Virtuaalimatkan järjestivät Keski-Suomen kylät ry:n ja JyväsRiihi ry:n Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke.

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Youtube-kanavalta löydät mm. erilaisia laulutuokioita, luontohetkiä ja aivojumppaa. Videoihin pääset tutustumaan täältä: OsmyTV.

Muistisairaana maailmassa -podcast

Muistisairauksiin liittyy edelleen uskomuksia ja ennakkoluuloja, joita meidän jokaisen on syytä karistaa. Muistiliiton Muistisairaana maailmassa -podcast antaa äänen muistisairaille ja heidän läheisilleen. Vaihtuvien vieraiden kanssa keskustelemassa on toimittaja ja ”940 päivää isäni muistina” -kirjan kirjoittanut Hanna Jensen. Jaksot pääset kuuntelemaan tästä linkistä: https://www.muistiliitto.fi/fi/tuki-ja-palvelut/luettavaa-ja-tekemista/muistisairaana-maailmassa-podcast

Jakso 1: Ohikatsotut
Jakso 2: Luovuus ja positiivisuus arjessa
Jakso 3: Harrastukset ja tuet
Jakso 4: Muistisairausdiagnoosi – tuska vai helpotus
Jakso 5: Töissä muistisairaana
Jakso 6: Yhdessä ja yksin

Kohtaamisia Attendolla -podcast.

Kohtaamisia Attendolla -podcastin toinen kausi on tuotettu yhteistyössä Muistiliiton kanssa. Attendon Susanna Paloheimon johdolla keskustelemassa ovat Muistiliiton asiantuntijoita ja muistisairaiden läheisiä.

Jakso1: Muistisairaan läheinen on useimmiten puoliso tai aikuinen lapsi
Keskustelemassa ovat asiantuntija Outi Ronkainen Muistiliitolta sekä väitöskirjatutkija, toiminnanjohtaja (opintovapaalla) Ulla Halonen Keski-Suomen Muistiyhdistyksestä. Artikkelissa kerrotaan lisätietoa muistisarauksista ja pohditaan millaisia tunteita muistisairaan läheinen kokee eläessään muistisairautta sairastavan rinnalla. Podcastin ensimmäinen jakso ja artikkeli löytyvät Attendon sivuilta tästä linkistä:

Jakso 2: Millainen on muistisairaan unelmien hoivakoti?
Millaisia toiveita muistisairaalla henkilöllä ja tämän läheisellä on hoivakotiasumisen suhteen, millaista palvelua muistisairas toivoo hoivakodilta, miten hän haluaa tulla nähdyksi sairautensa edetessä, ja mitä tarkoittaa omannäköinen elämä silloin, kun muisti ei ehkä enää ole niin kirkas? Tässä jaksossa Attendon Susanna Paloheimo keskustelee muistisairaan läheisen Laura Kytöhongan ja Muistiliiton muistiluotsikoordinaattori Krista Pajalan kanssa muistisairaan unelmien hoivakodista sekä intervalliasumisesta. Podcastin toisen jakson pääset kuuntelemaan Attendon sivuilta tästä linkistä.

Jakso 3: Muistisairaan muutto hoivakotiin
Mitä kaikkea liittyy hoivakotiin muuttoon? Miten hoivakotiin muuttaminen otetaan puheeksi muistisairaan kanssa? Miten hoivakotiin pääsee asumaan? Keskustelemassa ovat neuvontakoordinaattori Mailis Heiskanen Muistiliitolta sekä omaishoitajana toiminut Terttu Forsell. Podcastin kolmannen jakson pääset kuuntelemaan Attendon sivuilta tästä linkistä.

Jakso 4: Muistisairaan läheisenä läsnä hoivakodin arjessa
Kun muistisairas muuttaa hoivakotiin, läheinen on tervetullut olemaan läsnä myös hoivakodin arjessa. Mutta miten hoivakodin henkilökunta voi paremmin ottaa läheiset huomioon toiminnassaan ja millaisia mahdollisuuksia läheisillä on osallistua hoivakodin toimintaan? Keskustelemassa ovat sosionomi Emma Järvi ja Muistiliiton asiantuntija Outi Ronkainen. Podcastin neljännen jakson pääset kuuntelemaan Attendon sivuilta tästä linkistä.

Tukinet- keskustelupalsta tarjoaa mahdollisuuden kokemusten jakamiseen muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Tukinetin taustalla on noin 50 suomalaista järjestöä. Palvelua voi käyttää myös rekisteröitymättä. Ilman nimimerkkiä voi seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää muun muassa hakemistoa. Keskusteluun osallistuminen vaatii rekisteröitymisen. Keskustella voi anonyyminä, nimimerkin suojassa. Palvelu on maksuton. Tukinetin Muisti ja muistisairaudet-keskustelualueella voi jutella muistiongelmista ja muistisairauksista sekä jakaa kokemuksia elämästä muistisairauden kanssa erilaisten keskusteluaiheiden alle. Keskustelualue löytyy osoitteesta: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/ Lisätietoja Tukinettiin rekisteröitymisestä: yllapito@tukinet.net ja vertaiskeskustelusta: Mailis Heiskanenneuvontakoordinaattori, puh. 09 6226 2018, 050 571 3551 mailis.heiskanen@muistiliitto.fi.

KotiTV

KotiTV tarjoaa ikäihmisille liikunnallista etäkuntoutusta, virikkeellistä muistikuntoutusta sekä kulttuuria ja opetuksellista sisältöä joka arkipäivä klo 11-13. KotiTV näkyy verkossa osoitteessa www.kotitv.fi, antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 33 sekä DNA:n kaapelitalouksissa kanavapaikalla 66.

Juhlat

Torstaina 8.12.2022 on perinteinen puurojuhla yhdistyksen jäsenille. Juhlaa vietetään Sepänkeskuksen Reaktori-salissa klo 18-19.30. Luvassa on jouluista ohjelmaa, yhdessäoloa ja joulupuuro. Halutessasi voit ottaa mukaan pienen paketin pukinkonttiin (noin 5 € arvoisen).

Ilmoittautuminen 1.12.2022 mennessä toimistoon, puh: 044 561 4927 / toimisto@ksmuisti.fi

Tulostettava mainos juhlasta löytyy tästä.

Retket

Keski-Suomen Muistiyhdistyksen retket ovat tarkoitettu muistisairautta sairastaville henkilöille ja heidän läheisilleen.
Lisätiedot: muistiluotsi@ksmuisti.fi, Sari, p. 040 847 4650.

Tuetut lomat

Ajankohdat ja hakuajat:

Omaishoitajan ja hoidettavan loma 19.3.2023-24.3.2023.
Hakuaika 19.12.2022 mennessä

Tulostettava esite kevään 2023 tuetusta lomasta

Tulostettava ja postitettava hakemus (MTLH)

Ohje hakemiseen: mtlh.fi

Kenelle lomat ovat tarkoitettu:
Omaishoitajan ja hoidettavan lomat ovat tarkoitettu etenevää muistisairautta sairastaville henkilöille ja heidän omaisilleen yhdessä. Osallistuminen ei edellytä virallista omaishoitajuutta eikä yhdistyksen jäsenyyttä.

Tavoite ja sisältö:
Lomien tavoitteena on saada vertaistukea, voimavaroja sekä kokea virkistymistä. Lomalla muistisairautta sairastaville henkilöille ja heidän omaisilleen järjestetään sekä yhteistä että osin erillistä ohjelmaa.

Omaishoitajan ja hoidettavan lomalla on mukana Kylpylähotelli Peurungan henkilökuntaa sekä Keski-Suomen Muistiluotsin työntekijöitä päiväaikaan.

Päävastuu turvallisuudesta ja hyvinvoinnista on ympäri vuorokauden lomalaisella itsellään tai hänen avustajallaan/ omaisellaan.

Yhteistyökumppani: Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
Paikka: Kylpylähotelli Peurunka, Laukaa
Osallistujamäärä: enintään 20 henkilöä (10 muistisairautta sairastavaa henkilöä + 10 omaista)
Omavastuuosuus: 25 €/vrk/hlö täysihoidolla (huomaa, omavastuuosuus noussut vuodelle 2023)

Hakuohjeet ja valintailmoitus:

Hakemukset palautetaan lomajärjestöön hakuajan loppuun mennessä joko sähköisesti: www.mtlh.fi tai postitse:
Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry. Ruoholahdenkatu 8, 4. krs, 00180 HELSINKI. Hakulomakkeita saa Keski-Suomen Muistiyhdistykseltä tai MTLH:lta.

• Hakemus täytetään huolellisesti. Puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä.
  • Henkilötunnus sekä muut henkilö- ja osoitetiedot ilmoitetaan täydellisenä.
  • Tulotiedot ilmoitetaan nettotuloina kuukaudessa ja ne on merkittävä myös puolison osalta.
  • Avio-/avoparia kohden riittää 1 hakemus
  • Hakemukseen merkitään sille varattuun kohtaan tieto hakeutumisesta K-S Muistiyhdistyksen lomalle.
  • Lomatuen tarpeen perustelut ovat välttämättömät.

Lomatukea myönnetään taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein. Tukea myönnettäessä otetaan huomioon hakijan ja puolison tulot ja menot sekä hakijan elämäntilanne ja aikaisemmin saatu lomatuki. Lomatukea voidaan myöntää korkeintaan joka toinen vuosi

Myönteisistä lomatukipäätöksistä ilmoitetaan lomatuen saajalle  n. 2 kk ennen loman alkamispäivää. Kielteisestä päätöksestä ei  ilmoiteta. Mahdollisissa peruutuksissa lomatuen saaja peruuttaa myönnetyn lomatuen henkilökohtaisesti suoraan  lomajärjestöön.

Lisätietoja:

Keski-Suomen Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus
p. 044 761 4925 tai 044 561 4926

muistiluotsi@ksmuisti.fi

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry.
p. 010 2193 460 (arkisin klo 9-13)
lomat@mtlh.fi
www.mtlh.fi

Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus Keski-Suomi -logo

MTLH Maaseudun terveys- ja lomahuolto ry. -logo

KELAn kurssitarjonta

KELA järjestää sopeutumisvalmennuskursseja muistisairauteen sairastuneille ja heidän omaisilleen. Näiden lisäksi KELA:n omaishoitajien kuntoutuskursseja järjestetään muun muassa Laukaan Peurungassa. Osa kursseista järjestetään ns. parikurssina, jolloin järjestelyitä kotihoidon järjestämiseksi ei tarvitse tehdä. Lisätietoja KELAN TOIMISTOT, Laukaan Peurunka ja Keski-Suomen Muistiluotsi-aluekeskus.

Kurssit ovat Kelan järjestämää toimintaa ja kuntoutujille maksuttomia.
Linkki Kelan kuntoutuskurssijärjestelmään, josta kurssien tiedot tarkemmin kurssinumerolla https://asiointi.kela.fi/kz_app/KZInternetApplication

Haku Kelan järjestämille kursseille tapahtuu Kelan lomakkeella KU 132 jonka löydät tämän linkin kautta.

Omaishoitajaliiton omaishoitajalomat

Omaishoitajalomat on tarkoitettu Sinulle, joka autat läheistäsi selviytymään arjessa. Omaishoitajalomalla saa pienen tauon arkeen, vertaistukea sekä asiantuntijoiden ajatuksia arjen tueksi. Lomalla on aikaa paneutua omaishoitajan elämässä tärkeisiin asioihin.
Osa lomista on tarkoitettu omaishoitajalle ja apua tarvitsevalle läheiselle yhdessä. Omaishoitajalomalla voi jakaa arjen vinkkejä ja niksejä, kertoa ja kuunnella kokemuksia.

Lue lisää Omaishoitajaliiton sivuilta: Omaishoitajien tuetut lomat

Muistikummituokiot

Haluatko lisää tietoa muistisairauksista ja oppia kohtamaan muistisairas ihminen arvostavasti? Kokoa oma porukkasi ja tilaa meiltä maksuton muistikummituokio! Muistikummituokiot antavat eväitä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen ja lisätietoa muistisairauksista. Muistikummmituokiot ovat noin tunnin mittaisia.

Kysy lisää muistiluotseiltamme: p. 044 561 4926 tai p. 044 761 4925.

Muistikummituokiosta on myös verkkopohjainen versio, joka löytyy täältä.

Valitse paikkakunta ja klikkaa tiedot auki.

Muistiryhmä

Onko sinulla tai läheiselläsi todettu muistisairaus? Muistiryhmässä tapaat samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä vaihtelevan toiminnan merkeissä. Ryhmää ohjaa muistiluotsi. Toiminnassa meille on tärkeää kohdata osallistujat aidosti kuullen, välittäen ja luottamuksella. Ryhmään on helppo osallistua omana itsenään.

Tapaamiset kerran kuukaudessa tiistaisin klo: 13-14.30 Joutsan Hyvinvointituvalla (Jousitie 40).  Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Tulostettava esite tästä.

Lataa viimeisin tulostettava Jyväskylän toimintaesite tästä (PDF)

Kahvila Hetkinen

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoin kahvila ympäri vuoden arkimaanantaisin klo 13-14.30 Muistiyhdistyksen toimistolla (Rauhankatu 1). Kahvilassa keskustellaan vapaamuotoisesti ajankohtaisista tai päivänpolttavista asioista eli se ei ole ohjattua ryhmätoimintaa. Ei vaadi ilmoittautumista.
Huom! Kahvila Hetkinen ei kokoonnu maanantaina 5.12.2022.
Syyskauden viimeinen kahvila pidetään 19.12.2022 ja kahvilat jatkuvat 9.1.2023 alkaen.

Muistiyhdistys tutuksi

Yhdistyksen Jyväskylän toimistolla (Rauhankatu 1, 40100 Jyväskylä). Muistiyhdistys tutuksi -tuokio on tarkoitettu muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen, joille muistiyhdistyksen toiminta ei ole ennestään tuttua. Tarjolla kahvit ja yhdistyksen työntekijä kertoo yhdistyksen järjestämästä toiminnasta. Ilmoittautumista ei tarvita. Lisätiedot: Marianna, p. 044 561 4926.

Syksyn 2022 päivämäärät: ti 30.8., 25.10. ja 22.11. klo 16.30-17.30.

Valitse sinulle sopivin ajankohta ja tule tutustumaan toimintaan!

Kulttuurikerho

Kulttuurikerho on tarkoitettu kaikille kulttuurista kiinnostuneille. Kerho kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 10-11.30 Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1) tai muussa erikseen sovitussa paikassa. Ryhmää ohjaa yhdistyksen vapaaehtoinen. Ilmoittautumista ei tarvita, mutta muutokset ovat mahdollisia koronatilanteen vuoksi. Lisätiedot: p. 040 744 1462 / Maire
Syksyn 2022 päivämäärät: 31.8., 28.9., 26.10. ja 23.11. Joulukuun tapaamisaika ilmoitetaan myöhemmin.

Toiminta muistisairauteen sairastuneille

Muistinvirkistystapaamiset

Muistinvirkistysryhmät on tarkoitettu alkavaa muistisairautta sairastaville henkilöille. Jyväskylässä kokoontuu tällä hetkellä kaksi eri muistinvirkistysryhmää. Ryhmiä ohjaavat muistiluotsit. Toiminnassa meille on tärkeää kohdata osallistujat aidosti kuullen, välittäen ja luottamuksella. Ryhmään on helppo osallistua omana itsenään.

• Miesten Muistinvirkistysryhmä. Ryhmä on tarkoitettu alkavaa muistisairautta sairastaville miehille. Se tarjoaa kokemusten vaihtoa, tietoa ja virkistystä vaihtelevan toiminnan merkeissä. Tapaamiset kahden viikon välein tiistaisin klo 13-14.30 Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta. Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Marianna, p. 044 561 4926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.
    Tulostettava esite (PDF)
  • Naisten Muistinvirkistysryhmä. Ryhmä on tarkoitettu alkavaa muistisairautta sairastaville naisille. Se tarjoaa kokemusten vaihtoa, tietoa ja virkistystä vaihtelevan toiminnan merkeissä. Tapaamiset kahden viikon välein torstaisin klo 13-14.30 Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta. Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sari, p. 040 847 4650 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden vertaisryhmä

Ryhmä on tarkoitettu alle 70-vuotiaana muistisairauteen sairastuneille henkilöille. Se tarjoaa kokemusten vaihtoa, tietoa ja virkistystä vaihtelevan toiminnan merkeissä. Samaan aikaan kokoontuu oma ryhmä läheisille. Tapaamiset kerran kuukaudessa maanantaisin klo 16-17.30 Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.
Ilmoittautuminen ja lisätiedot:
Sari, p. 040 847 4650 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Iloa musiikista -ryhmä muistisairauteen sairastuneille

Ryhmässä lauletaan tuttuja lauluja, soitetaan rytmisoittimilla, kuunnellaan musiikkia, muistellaan, tarinoidaan, taiteillaan ja liikutaan musiikin mukana. Jokaisella kerralla on oma teemansa. Aiempaa musiikillista osaamista ei tarvita, kiinnostus riittää. Ryhmää ohjaa musiikkipedagogi Saara Heinonen geronomiopintoihin liittyvänä kehittämistyönä yhdessä toimistotyöntekijän kanssa. Samaan aikaan kokoontuu läheisten ryhmä. Tapaamiset kerran kuussa keskiviikkoisin klo 13-14.30 Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta. Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sari, p. 040 847 4650 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Kuntosaliryhmä

Kuntosaliryhmä kokoontuu syksyllä 30.8.22 alkaen Väinönkadun palvelukeskuksessa (Väinönkatu 44) tiistaisin klo 17-18.30. Hinta 50 €/syyskausi/henkilö. Kuntosaliryhmään ovat tervetulleita muistisairauteen sairastuneen läheiset sekä sairastuneet yhdessä läheistensä kanssa. Ryhmän ohjaajana toimii yhdistyksen vapaaehtoistoimija.
Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sini, p. 044 561 4926.

Muistiryhmät

PALOKAN MUISTIRYHMÄ. Tapaamiset kerran kuukaudessa maanantaisin klo 13-14.30 Palokan Visalassa (Visalantie 5). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.
Ilmoittautuminen ja lisätiedot:
Marianna, p. 044 561 4926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.
Tulostettava esite (PDF)

JYVÄSKYLÄN MUISTIRYHMÄ. Tapaamiset kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 13-14.30 Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta. Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Marianna, p. 044 561 4926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi

Toiminta muistisairaiden läheisille

Omaisklubi

Muistisairaiden omaishoitajille ja läheisille. Paikkana yhdistyksen toimisto Jyväskylässä: Rauhankatu 1, 40100 Jyväskylä. Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: Minna p. 044 061 4928 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

• Virkistävä tauko arjen keskellä. Kokemusten vaihtoa, tietoa ja virkistystä. Ohjattu ryhmä. Kerran kuukaudessa tiistaisin klo 14-15.30.
  • Vapaata keskustelua ja kokemusten vaihtoa omaishoitajille ja läheisille omatoimisesti. Ei ohjattua toimintaa. Kerran kuukaudessa tiistaisin klo 14-15.30.

Olet tervetullut kumpaankin tapaamiseen aina kun sinulle sopii! Joka toinen kerta on ohjattua toimintaa ja joka toinen vapaata keskustelua Muistiyhdistyksen tiloissa.
Tulostettava esite (PDF)

Vertaisryhmä työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden läheisille

Ryhmä on tarkoitettu alle 70-vuotiaille muistisairaiden henkilöiden läheisille. Se tarjoaa kokemusten vaihtoa, tietoa ja virkistystä vaihtelevan toiminnan merkeissä. Samaan aikaan kokoontuu oma ryhmä muistisairastuneille. Tapaamiset kerran kuukaudessa maanantaisin klo 16-17.30 Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1). Ryhmään tullaan ilmoittautumisten kautta. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Marianna, p. 044 561 4926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Musiikkiryhmän osallistujien läheisten vertaisryhmä

Vertaisryhmä on tarkoitettu Iloa musiikista -ryhmän osallistujien läheisille, ryhmät kokoontuvat samaan aikaan. Vertaisryhmässä tapaat samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä vaihtelevan toiminnan merkeissä. Kokoonnumme Muistiyhdistyksen tiloissa (Rauhankatu 1) kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 13-14.30Ryhmää ohjaa muistiluotsi. Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sari, p. 040 847 4650 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Muistiryhmä ja Läheisten ryhmä

Onko sinulla tai läheiselläsi todettu muistisairaus? Muistiryhmä ja Läheisten ryhmä kokoontuvat Jämsän muistiyhdistyksen toimistolla rinnakkaisesti. Ryhmät kokoontuvat ensin yhteisille kahveille, ja sen jälkeen Muistiryhmä jatkaa muistiluotsin ohjaamana toimistolla ja Läheisten ryhmä siirtyy naapuritilaan Jämsän Muistiyhdistyksen työntekijän ohjaamana. Ryhmien päätteeksi kokoonnutaan jälleen toimistolle.  Ryhmissä tapaat samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä vaihtelevan toiminnan merkeissä. Toiminnassa meille on tärkeää kohdata osallistujat aidosti kuullen, välittäen ja luottamuksella. Ryhmiin on helppo osallistua omana itsenään.

Tapaamiset kerran kuukaudessa tiistaisin klo: 13-14.30 Jämsän Muistiyhdistyksen tiloissa (Lindemaninkatu 1). Ryhmiin tullaan ilmoittautumisen kautta.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sari, p. 040 847 4650 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi  / Tuija, p. 040 673 0777 tai tuija.backman@jamsanmuistiyhdistys.fi
Jämsän Muistiryhmän tulostettava esite (pdf)

Jämsän Läheisten ryhmän tulostettava esite (pdf)

Syystapaaminen torstaina 1.12. klo 12–15 Paukun Majalla Kannonkoskella

Tapaaminen on tarkoitettu muistisairaille henkilöille ja heidän läheisilleen Kannonkoskelta, Kivijärveltä ja Kyyjärveltä. Ohjelmassa on yhteistä ajanvietettä joulupuuron ja jouluisten yhteislaulujen äärellä. Puolivuosittain järjestettävä tilaisuus on maksuton ja se järjestetään yhteistyössä Saarikan kanssa. Lisätiedot ja ilmoittautuminen 28.11. mennessä: Sini, p. 044 761 4925 tai Anne (Saarikka), p. 044 459 6422.

Muistikahvila

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoin Karstulan Muistikahvila kokoontuu Heikin Tuvalla (Virastotie 3) kerran kuukaudessa tiistaisin klo 14.30-16.

Syksyn 2022 tapaamiset: 23.8., 20.9., 25.10. ja 22.11. Seuraa paikallista ilmoittelua muutosten varalta.

Toimintaa ohjaa yhdistyksen vapaaehtoinen. Toiminta järjestetään yhteistyössä SPR Karstulan osaston kanssa.

Lisätiedot: Sini, p. 045 139 1687.

Kaikille avoin toiminta

Keuruun alaosaston tapaamiset syksyllä 2022:

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoimet tapaamiset kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 16 Lehtiniemen takkahuoneella.

Syksyn päivämäärät: 7.9., 5.10., 2.11. ja 7.12.
Tulostettava esite (PDF)

Toimintaa ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset.

Lisätiedot: Leena p. 050 534 8863 / Sari p. 040 727 5390 / Päivi p. 050 034 4313

Muistiviikon tapahtuma

Muistiviikon tapahtuma tiistaina 20.9. klo 9-14 K-kaupalla. Ohjelmassa arvontaa ja ajankohtaisia asioita, paikalla myös muistiluotsi.

Muistimessu

Kaikille avoin Muistimessu Kinnulan kirkossa sunnuntaina 25.9. klo 13. Messun jälkeen seurakuntatalolla tarjolla keittolounas ja musiikkia.

Kamu-kahvila

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoin Kamu-kahvila kerran kuukaudessa torstaisin klo 10 kirjastolla, vaihtuvia vierailijoita. Toimintaa ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset. Syksyn 2022 päivämäärät: 20.10., 17.11. ja 15.12.

Lisätiedot: Pirkko, p. 044 548 5483.

Muistiryhmä

Tapaamiset kerran kuukaudessa torstaisin klo: 13-14.30 Laukaan pääkirjaston neuvottelutilassa (Vuojärventie 2, Laukaa). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Tulostettava esite tästä (pdf)

Alaosaston toiminta

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoimet Muistipäivät Multian seurakuntakodilla kerran kuukaudessa klo 10-13.

Syksyn 2022 päivämäärät: 21.9., 12.10., 9.11. ja 14.12.

Toimintaa ohjaa yhdistyksen vapaaehtoinen. Lisätiedot: Minna, p. 0400 695 314.

Muistiryhmä

Tapaamiset kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 13.30-15 Muuramen Tasankolassa (Mikkolantie 6). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Avaa tästä tulostettava esite (PDF)

Alaosaston tapaamiset

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoimet Muistikan tapaamiset kerran kuukaudessa tiistaisin klo 16-18. Tapaamisten paikasta ja sisällöistä ilmoitetaan tarkemmin paikallislehdessä.

Kevään 2022 päivämäärät: 1.3., 5.4., 3.5. ja 7.6.

Toimintaa ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset. Lisätiedot: p. 044 045 0236/ Kati

Muistikahvila Valorinne

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoin Muistikahvila kokoontuu joka toinen torstai (parittomat viikot) Valorinteen kerhohuoneella (Puistotie 15) klo 14-16. Toimintaa ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset. Syksyn 2022 päivämäärät: 1.9., 15.9., 29.9., 13.10., 27.10., 10.11., 24.11. ja 8.12. Valorinteen joulujuhla järjestetään keskiviikkona 21.12. klo 12 alkaen.

Lisätiedot: Katri, p. 040 578 6224 tai Mirja, p. 044 262 5766.

Muistikahvila Elämäjärvi

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoin Muistikahvila kokoontuu Mäntypirtillä (Elämäjärventie 339, 44910 Elämäjärvi)  kerran kuukaudessa maanantaisin klo 13-15. Syksyn 2022 päivämäärät: 12.9., 24.10., 21.11. ja 5.12. Toimintaa ohjaa yhdistyksen vapaaehtoinen.

Lisätiedot: Riina, p. 044 572 5986.

Muistiryhmä

Tapaamiset kerran kuukaudessa tiistaisin klo 13.30-15 Saarijärven kaupungintalon Rahkola-salissa (Sivulantie 11). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sini, p. 044 761 4925 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi

Muistiryhmä

Tapaamiset kerran kuukaudessa torstaisin klo 14-15.30 Täsmähoidon 2. kerroksen kokoustilassa (Porthanintie 2). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Muistisairaiden läheisille

Läheisten ryhmä

Muistisairaiden omaishoitajille ja muille läheisille tauko arjen keskellä; kokemustenvaihtoa, tietoa ja virkistystä. Ryhmää ohjaa muistiluotsi. Toiminnassa meille on tärkeää kohdata osallistujat aidosti kuullen, välittäen ja luottamuksella. Ryhmään on helppo osallistua omana itsenään.

Tapaamiset kerran kuukaudessa tiistaisin klo 9.30-11 Turinatuvalla (Urheilutie 26). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sini, p. 044 761 4925 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi

Muistikahvila

Kaikille muistiasioista kiinnostuneille avoin muistikahvila kokoontuu kerran kuussa maanantaisin klo 12-14 seurakuntatalon Takataskussa (Pappilantie 6). Toimintaa ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset.

Syksyn 2022 päivämäärät: 10.10., 7.11. ja 5.12.

Lisätiedot: Elisa, p. 0400 681 851.

Muistisairauteen sairastuneille henkilöille

Muistinvirkistysryhmä

Ryhmä on tarkoitettu alkavaa muistisairautta sairastaville henkilöille. Se tarjoaa kokemustenvaihtoa, tietoa ja virkistystä vaihtelevan toiminnan ja tehtävien merkeissä. Ryhmää ohjaa muistiluotsi. Toiminnassa meille on tärkeää kohdata osallistujat aidosti kuullen, välittäen ja luottamuksella. Ryhmään on helppo osallistua omana itsenään.

Tapaamiset kahden viikon välein torstaisin klo 10–11.30 kaupungintalon kokoushuoneessa 123 (Hallintokatu 4). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Sini, p. 044 761 4925 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Suolahden Muistiryhmä

Tapaamiset kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 13-14.30 Suolahden seurakuntatalon salissa (Pajakatu 9). Ryhmään tullaan ilmoittautumisen kautta.

Siirry sivun alkuun