Hankkeessa kehitetty materiaali

Kotikäynnit osallistumiskynnyksen madaltajana

Hankkeessa kokeiltiin lyhytkestoisia kotikäyntejä ennen alkavaa ryhmätoimintaa. Näiden tarkoituksena oli tehdä ohjaaja ja toiminta tutuksi sekä herätellä ja vahvistaa osallistujan sisäistä motivaatiota. Kotikäyntejä tehtiin erityisesti miehille, jotka olivat tulossa ensimmäistä kertaa muistiyhdistyksen toimintaan.

Lisätietoja:  Kotikäyntimalli, PDF

Tästä linkistä ilmoittautumislomake ja apukysymykset, PDF

Luontotoimintaryhmät

Luontotoimintaryhmiä kehitettiin ja kokeiltiin varhaisen vaiheen muistisairastuneiden miesten ja yhteistyökumppanien kanssa. Ryhmien toiminnasta, periaatteista ja kokemuksista koottiin kuvitettu vinkkivihkonen, jota ammattilaiset voivat hyödyntää vastaavien toimintaryhmien ideoinnissa.

Vinkkivihkonen

Luontotoimintaryhmäläisen kokemuspuheenvuoro

Hankasalmen muistikoordinaattori-Elina keskustelee lämminhenkisesti luontotoimintaryhmään osallistuneen Karin ja Kirsi-vaimon kanssa heidän muistimatkasta ja elämänlaatuun liittyvistä teemoista.

Linkki kokemuspuheenvuoron tallenteeseen

Liikuntasovellukset ja liikunnalliset aivotreeniharjoitteet

Hankkeen ryhmätoiminnassa käytettyjä harjoituksia koottuna pieneksi vinkkipankiksi, joita ryhmiä ohjaavat vapaaehtoiset ja ammattilaiset voivat hyödyntää omissa ryhmissään.

Herne-mailapeli, liikuntaneuvoja Katjan kehittämä

Juoksematon pesäpallo -ohje

Lankkujumppa ohjeet

Lisäksi teimme liikuntaryhmissä lankkujumppakerroilla lankunpätkillä perinteisiä tulitikkupulmailutehtäviä, joita löytyy mm. Vahvikkeen materiaalipankista.

Korona-ajan kävelyjalkapallo

Tee mallin mukaan viestiohjeet

Aakkosharjoitus

Alkuverkka multitaskaten

Jonopallo laskien

Numero- ja aakkoskävely

Pallottelutehtävät

Sovellettu rugby

Yli-ali-ympäri-yhteen

Vertailupeli

Lisäksi teimme liikuntaryhmissä kättelyharjoituksen sekä sarjan laskemiseen perustuvia tehtäviä, jotka on kuvattu Apetta aivoille -hankkeen Maistiaiset iloisista eväistä -tehtävistä.

Muuta aivotreenimateriaalia

Miesten muistinvirkistysryhmän jouluista kertaa varten kehitettiin joulukalenteri, jonka luukut sai avata kaikki kerralla. Kalenteri löytyy verkkosivustolta, ja siihen voi itse asetuksin vaikuttaa: halutaanko ryhmässä keskustelua vai yllättää jouluisin arpajaisin vai molempia yhtä aikaa. Joulukalenterin käyttöohjeet ohjaajalle

Muistinviristysryhmän itsenäisyyspäivän ajan kokoontumisessa tehtiin Hyvää itsenäisyyspäivää -tehtävä

Miehistä on moneksi ja kaikenlaisille on maailmassa oma paikka ja tilaa. Näin tuumattiin hankkeen miesporukassa, jossa tehtiin aivotreenitehtävänä sananhakua. Tarkoituksena oli keksiä mahdollisimman monta miestä tai poikaa kuvaavaa suomalaista sanaa tai sanontaa. Näitä sanoja hyödyntäen valmistettiin kuvallinen aivotreenitehtävä muidenkin ratkottavaksi.

Millainen mies tulostettava A4 kuvasarja

Millainen mies PowerPoint-kuvaesitys

Kuuloliiton Kuule ja muista -hankkeen kanssa järjestetyissä yhteistyötilaisuuksissa jaettiin osallistujille:

Niin että mitä -tehtävä

Luonnonmateriaaleista arkitavaroiksi -muistelusalkku

Salkku on tarkoitettu vapaaehtoisten ja ammattilaisten käyttöön. Sen materiaalia voi hyödyntää esimerkiksi muistisairastuneen ja vapaaehtoisen välisen keskustelun virittämiseen tai erilaisten eläkeikäisten ryhmätoimintakertojen sisällöksi.

Arkitavaroita luonnonmateriaaleista tulostettava A4 kuvasarja

Ahdin antimia PowerPoint-kuvaesitys

Muut luontoaiheiset materiaalit

Luonnonmateriaaleista arjen hyödykkeiksi -muistelusalkkuun tuotetaan myös verkkopohjaista lisämateriaalia kuten videoita ja pelejä.

Pökköä pesään – koivurangoista saunapuuksi vie kuvalliselle ja tarinalliselle matkalle erään kesämökin pihapiiriin. Ei ole yhtä ainoaa tapaa tehdä poltettavia puita saunan kiukaan tai muuripadan alle. Kuvasarja esittelee yhden tavan, jonka pohjalta voikin virittää keskustelua ryhmäläisten omiin kokemuksiin ja näkemyksiin nojaten. Nyt saa olla vaikka reilusti eri mieltä – sehän olisi valtavan virkistävää ja aivoja aktivoivaa!

Pökköä pesään tulostettava A4 kuvasarja

Pökköä pesään PowerPoint-kuvaesitys

Pökköä pesään – koivurangoista saunapuiksi -materiaalin aihemaailmasta on laadittu yhdessä miesten kanssa sananhakutehtävä eli sanarelaatio. Rankatyöt Relaatio-ohjaajan ohje

Ahdin antimia -materiaalit tarinoineen noudattelee Pökköä pesään -kuvasarjan ideaa: Kuvissa esitellään neljä tai oikeastaan viisikin miesten käyttämää tapaa valmistaa ahdin antimista herkullista evästä.

Ahdin antimia tulostettava A4 kuvasarja

Ahdin antimia PowerPoint-kuvaesitys

YouTube-videossa kerrotaan perinteisen säätikun valmistamisesta. Nuoresta kuusesta tehty säätikku kertoo tulevat säärintaman muutokset: Onko tiedossa aurinkoinen korkeapaine vai onko syytä varautua lähestyvään matalapaineeseen.

Säätikusta kertovan videon aiheet sopivat muistelun ohella myös ryhmäkokoontumisen tai luontoretken sisällöksi. Katsokaa yhdessä säätikun valmistamisen vaiheet ja nikkaroikaa yhdessä hyödyllinen muisto oman kuistin tai parvekkeen nurkalle. Voit myös tulostaa ja laminoida teko-ohjeet: Tästä

Säätikku-video

Siirry sivun alkuun