Liikuntaa ja aivotreeniä yhdisteleviä harjoituksia

Hankkeen ryhmätoiminnassa käytettyjä harjoituksia kootaan pieneksi vinkkipankiksi, joita ryhmiä ohjaavat vapaaehtoiset ja ammattilaiset voivat hyödyntää omissa ryhmissään. Maistiaisena liikuntaneuvojaopiskelija Katjan kehittelemä hernemailapeli: Ohje pelin kulkuun on tässä linkissä

Luonnonmateriaaleista arjen hyödykkeiksi -muistelusalkku

Salkku on tarkoitettu vapaaehtoisten ja ammattilaisten käyttöön. Sen materiaalia voi hyödyntää esimerkiksi muistisairastuneen ja vapaaehtoisen välisen keskustelun virittämiseen tai erilaisten eläkeikäisten ryhmätoimintakertojen sisällöksi.

Muistelusalkun lisämateriaali

Luonnonmateriaaleista arjen hyödykkeiksi -muistelusalkkuun tuotetaan myös verkkopohjaista lisämateriaalia kuten videoita ja pelejä. Ensimmäinen YouTube-videossa kerrotaan perinteisen säätikun valmistamisesta. Nuoresta kuusesta tehty säätikku kertoo tulevat säärintaman muutokset: Onko tiedossa aurinkoinen korkeapaine vai onko syytä varautua lähestyvään matalapaineeseen.

Säätikusta kertovan videon aiheet sopivat muistelun ohella myös ryhmäkokoontumisen tai luontoretken sisällöksi. Katsokaa yhdessä säätikun valmistamisen vaiheet ja nikkaroikaa yhdessä hyödyllinen muisto oman kuistin tai parvekkeen nurkalle. Voit myös tulostaa ja laminoida teko-ohjeet: Tästä

Säätikku-video