Sähköinen uutiskirje

Poikkeusolojen aikana olemme lähettäneet tavanomaista tiheämmin sähköisiä uutiskirjeitä sellaisen tilanneiden sähköpostiin.

Kirjeet sisältävät muun muassa erilaisia aivoja aktivoivia ja arkea virkistäviä tehtäviä, liikuntaohjeita, vinkkejä mielen hyvinvointiin sekä ajankohtaista tietoa. Kirjeet sisältävät suoria videoita sekä linkkejä mielenkiintoisille verkkosivustoille ja niistä löytyy aina henkilökohtainen tervehdys yhdistyksen työntekijöiltä.

Muistiluotsien uutiskirjeen voi tilata tästä tai vaihtoehtoisesti voit pyytää meitä lisäämään sinut postituslistalle. Sähköisestä asiakaskirjeestä myös ammattilaiset saavat ajankohtaisia tietoa vinkattavaksi omille asiakkailleen.

Aikaisemmin julkaistuihin uutiskirjeisiin pääset tutustumaan tästä klikkaamalla kirjeen numeroa tästä: 1, 2, 3.

WhatsApp-vertaisryhmä muistisairaiden läheisille

WhatsApp-pikaviestisovelluksen kautta toimiva vertaisryhmä on tarkoitettu muistisairaiden henkilöisen läheisille. Voit jakaa kuulumisiasi ja omaa arkeasi sekä kysellä muiden kokemuksia kirjoittamalla, lähettämällä ääniviestejä, videoita tai kuvia. Ryhmän jäsenet ovat mukana omalla nimellään ja puhelinnumerot näkyvät osallistujien tiedoissa.

Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta.

Osallistuaksesi ryhmään tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran, kun sinusta on luontevaa.

Liittyminen ryhmään ja lisätietoja muistiluotseilta:
puh. 044 761 4925/Enni, puh. 040 358 8010/Marianna, puh. 040 847 4650/Sini
tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Yhteistyökumppaniemme järjestämää toimintaa

Livestream YouTube-luento aiheesta ”Muistisairaan lääkehoito” 10.6.2020 klo 15:00 Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksen YouTube-kanavalta. Luennoitsijana toimii geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinnan Kanta-Hämeen aluejohtaja sekä vastaava lääkäri Arvo Haapanen. https://youtu.be/nJNf4MkA5D0.

Turvallisesti kotona -yleisöwebinaari torstaina 11.6.2020 klo 16.00-17.30 Zoom-etäyhteyden kautta. Tervetuloa kuulemaan kodin turvallisuudesta ja teknisistä apuvälineistä muistiperheiden arjen tukena. Webinaarissa vastaillaan myös osallistujien kysymyksiin. Ilmoittautumiset alla olevan linkin kautta 10.6.2020 mennessä. https://q.surveypal.com/IlmoittautuminenTurvallisesti-kotona-yleisowebinaari-110620 . Ilmoittautuneille toimitetaan osallistumisohjeet sähköpostitse. Lisäksi tarvitset osallistumiseen tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen sekä nettiyhteyden. Webinaari tallennetaan ja se on mahdollista katsoa jälkikäteen Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen Youtube-kanavalta. Lisätietoa: Kaisa Karvonen kaisa.karvonen@muistiturku.fi , puh. 040 353 3059 tai Outi Korpelainen outi.korpelainen@muistiturku.fi , puh. 040 705 3031. Heiltä saa tarvittaessa myös teknistä tukea puhelimitse. Järjestäjä: Varsinais-Suomen Muistiyhdistys.
Katso mainos tästä: http://ksmuistiyhdistys.fi/wordpress/wp-content/uploads/2020/05/11.6.-Turvallisesti-kotona-webinaari.pdf

Tukinet- keskustelupalsta tarjoaa mahdollisuuden kokemusten jakamiseen muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Tukinetin taustalla on noin 50 suomalaista järjestöä. Palvelua voi käyttää myös rekisteröitymättä. Ilman nimimerkkiä voi seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää muun muassa hakemistoa. Keskusteluun osallistuminen vaatii rekisteröitymisen. Keskustella voi anonyyminä, nimimerkin suojassa. Palvelu on maksuton. Tukinetin Muisti ja muistisairaudet-keskustelualueella voi jutella muistiongelmista ja muistisairauksista sekä jakaa kokemuksia elämästä muistisairauden kanssa erilaisten keskusteluaiheiden alle. Keskustelualue löytyy osoitteesta: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/

Lisätietoja Tukinettiin rekisteröitymisestä: yllapito@tukinet.net ja vertaiskeskustelusta: Mailis Heiskanen, neuvontakoordinaattori, puh. 09 6226 2018, 050 571 3551 mailis.heiskanen@muistiliitto.fi.

Tallenne luennosta Muistisairaus ja parisuhde https://youtu.be/jPQaXhN0ZNo
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi 14.5.

Tallenne luennosta Covid-19 ikäihmisellä https://youtu.be/a-6WbTpEy0A
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen Pihlajalinnasta (Aluejohtaja Kanta-Häme, vastaava lääkäri)
Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta edunvalvontavaltuutus ja hoitotahto. https://www.youtube.com/watch?v=ptRslPMHldE (esitys alkaa noin 1:30min kohdalla). Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kotona. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat yhteistyössä keränneet videolle asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kodissa. Mitä ottaa huomioon kodin eri tiloissa, kun muisti on heikentynyt? https://www.youtube.com/watch?v=NO7XntTYpyM&feature=youtu.be . Lue lisää aiheesta osoitteesta www.muistiturku.fi. Oppaaseen ”Turvallisia vuosia muistiperheille” pääset tutustumaan suoraan osoitteessa https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/20/cf/20cf9e4e-7b85-46be-9449-a6b3031ce160/turvallisia_vuosia_muistiperheille.pdf.

Tallenne virtuaalimatkasta viiteen keskisuomalaiseen kylään vaikka kotisohvalta käsin! https://www.youtube.com/watch?v=0sfpC5mi-58&feature=youtu.be . Kyläläiset esittelevät videoilla toimintaansa ja ovat matkaoppaan haastateltavina! Luvassa myös ajankohtaista asiaa kylätoiminnasta. Retki on suunnattu kaikille kiinnostuneille. Matkan teemoja ovat kylämatkailu, kulttuuri ja perinne, elinkeinot kylillä, nuoret ja tulevaisuus sekä kylien kehittäminen! Virtuaalimatkan järjestivät Keski-Suomen kylät ry:n ja JyväsRiihi ry:n Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke.

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Youtube-kanavalta löydät mm. erilaisia laulutuokioita, luontohetkiä ja aivojumppaa. Videoihin pääset tutustumaan täältä: OsmyTV.