VERKKORYHMÄT

Muistisairauteen sairastuneille ja läheisille

Muistinvirkistysryhmä verkossa

Muistinvirkistysryhmä on tarkoitettu muistisairautta sairastaville henkilöille sekä heidän läheisilleen. Kokoonnumme verkossa etäyhteyksin vaihtelevan ja virkistävän toiminnan merkeissä kerran viikossa keskiviikkoisin klo 13, niin pitkään kun muut ryhmät ovat tauolla. Noin tunnin mittainen tuokio sisältää musiikkia, liikunnallisen hetken sekä aivopulmailua.

Osallistumiseen tarvitset nettiyhteydellä varustetun tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen sekä sähköpostin osallistumislinkkiä varten. Osallistuminen ei vaadi kameraa tai mikrofonia, riittää että kuulet ohjaajan äänen ja näet kuvan. Tarkemmat ohjeet saat sähköpostiin osallistumislinkin yhteydessä.

Seuraavat tapaamiset ke 28.4. ja 5.5. klo 13.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
Marianna, p. 044 561 4926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi

Katso tästä tulostettava esite (PDF).

Omaishoitajille, omaisille ja läheisille

Vahvistavan vuorovaikutuksen valmennus läheisille

Kommunikointi muistisairaan ihmisen kanssa muuttuu sairauden edetessä. Vuorovaikutus voi olla haastavaa, koska sairaus vaikuttaa ihmiseen monin eri tavoin. Järjestämme kolmiosaisen valmennuksen muistisairaiden henkilöiden läheisille. Valmennuksen tavoitteena on lisätä läheisten valmiutta muistisairaan ihmisen ymmärtämiseen ja tukemiseen vuorovaikutuksellisin keinoin vertaisseurassa.

Osallistumiseen tarvitset nettiyhteydellä varustetun tietokoneen, mikrofonin ja kuulokkeet tai tabletin. Esim. puhelinten mukana tulevat nappikuulokkeet /hands free-kuulokkeet toimivat usein hyvin. Tietokoneen kameran tai erillisen web-kameran käyttö on suositeltavaa, mutta ei pakollista.

Valmennus on kolmen kerran kokonaisuus, joka järjestetään verkossa ti 8.6, ke 9.6. ja to 10.6 klo 16.00-17.30. Lisätiedot ja ilmoittautumiset (4.6 mennessä): muistiluotsi@ksmuisti.fi tai puh. 044 761 4925.

Katso tästä tulostettava esite (PDF).

MUU VERKKOTOIMINTA

Sähköinen uutiskirje

Poikkeusolojen aikana olemme lähettäneet tavanomaista tiheämmin sähköisiä uutiskirjeitä sellaisen tilanneiden sähköpostiin.

Kirjeet sisältävät muun muassa erilaisia aivoja aktivoivia ja arkea virkistäviä tehtäviä, liikuntaohjeita, vinkkejä mielen hyvinvointiin sekä ajankohtaista tietoa. Kirjeet sisältävät suoria videoita sekä linkkejä mielenkiintoisille verkkosivustoille ja niistä löytyy aina henkilökohtainen tervehdys yhdistyksen työntekijöiltä.

Muistiluotsien uutiskirjeen voi tilata tästä tai vaihtoehtoisesti voit pyytää meitä lisäämään sinut postituslistalle. Sähköisestä asiakaskirjeestä myös ammattilaiset saavat ajankohtaisia tietoa vinkattavaksi omille asiakkailleen.

Aikaisemmin julkaistuihin uutiskirjeisiin pääset tutustumaan tästä klikkaamalla kirjeen numeroa tästä:

Vuosi 2021: 1. Kevään toiminta2. Oikeudellinen ennakointi, 3. Kevät
Vuosi 2020: 1, 2, 3. Mielen hyvinvointi, 4. Vapaa-aika, 5. Kesä, 6. Apuvälineet7. Koulumuistot, 8. Syksyn toiminta, 9. Vuorovaikutus, 10. Tasapaino, 11. Kosketus.

WhatsApp-vertaisryhmät muistisairaiden läheisille

WhatsApp-pikaviestisovelluksen kautta toimivat vertaisryhmät on tarkoitettu muistisairaiden henkilöisen läheisille. Voit jakaa yleiseen tai teemoiteltuihin ryhmiin kuulumisiasi ja omaa arkeasi sekä kysellä muiden kokemuksia kirjoittamalla, lähettämällä ääniviestejä, videoita tai kuvia. Ryhmän jäsenet ovat mukana omalla nimellään ja puhelinnumerot näkyvät osallistujien tiedoissa.

Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta.

Osallistuaksesi ryhmiin tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran, kun sinusta on luontevaa.

Liittyminen ryhmiin ja lisätietoja muistiluotseilta:
puh. 044 761 4925/Enni, puh. 040 358 8010/Marianna, puh. 040 847 4650/Sini, puh. 044 561 4926
tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Vastasairastuneiden WhatsApp- vertaisryhmä

Tule mukaan aloittamaan lähiaikoina muistisairauteen sairastuneiden henkilöiden vertaisryhmää WhatsApp-viestisovelluksessa!

Ryhmään voit kirjoittaa, lähettää ääniviestejä, videoita sekä kuvia, joissa voit jakaa kuulumisia omasta arjestasi, kysellä muiden kokemuksia jne. Ryhmään liitytään omalla puhelinnumerolla, joka näkyy myös muille osallistujille.

Osallistumiseen tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja se avataan, kun ilmoittautuneita on useampia. Ryhmässä voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran kuin sinusta tuntuu luontevalta.

Liittyminen ryhmään sekä lisätietoja muistiluotseilta: Puh. 044 761 4925 / Enni, Puh. 044 561 4926 / Marianna, Puh. 040 847 4650 / Sini tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Verkkoluennot

Mataran Arki-info: Muisti ja muistin huolto Tallenne Mataran arki-infosta syksyltä https://youtu.be/bRNUjDffVv4, vieraana Keski-Suomen Muistiyhdistyksen muistiluotsi Marianna Ikonen.

Yhteistyökumppanien järjestämät verkkoluennot löydät seuraavan otsikon alta.

Yhteistyökumppaniemme järjestämää toimintaa

Alle olemme listanneet muiden järjestämää toimintaa. Löydät täältä mm. erilaisia verkkoluentoja, keskustelualustoja sekä toiminnallisia vinkkejä.

Avoimet yhteislaulut

Kymenlaakson Muistiluotsi järjestää suorana avoimia yhteislaulutilaisuuksia yhdessä Korttelipelimannien kanssa kerran kuukaudessa.
Seuraava kerta on 6.5. klo: 14-15. Yhteislauluihin voit osallistua tästä linkistä: https://www.youtube.com/watch?v=qfWRLBEQdbE

KotiTV

KotiTV tarjoaa ikäihmisille liikunnallista etäkuntoutusta, virikkeellistä muistikuntoutusta sekä kulttuuria ja opetuksellista sisältöä joka arkipäivä klo 11-13. KotiTV näkyy verkossa osoitteessa www.kotitv.fi, antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 33 sekä DNA:n kaapelitalouksissa kanavapaikalla 66.

Verkkoluennot 2021:

Jyväskylän kaupunki järjestää senioreille ja heidän läheisilleen suunnatun liikunnallisen luentosarjan huhti-toukokuussa etäyhteyksin. Maksuttoman luentosarjan avulla halutaan herätellä ajatuksia senioreiden toimintakykyyn liittyen sekä käsitellä erilaisia kaatumisen ennaltaehkäisyyn liittyviä asioita. Luentosarja on osa Pysytään pystyssä -senioreiden kaatumisen ennaltaehkäisy -hanketta sekä valtakunnallista Voimaa vanhuuteen -ohjelmaa.

Perjantai 23.4. klo 13.30: Turvallista liikkumista tukevat palvelut
Luennoitsijoina Jyväskylän Kaupungin työntekijöitä eri toimialoilta

Tiistai 4.5. klo 14: Mitä teen, jos olen kaatunut? Kuinka pääsen ylös?
Luennoitsija ft Titta Vehmala, ikääntyneiden palvelut

Luennoille ei tarvitse ilmoittautua erikseen, tapahtumaan on hyvä liittyä noin 5-15 minuuttia ennen sen alkua. Lisätietoja saat Jyväskylän kaupungin nettisivuilta tästä linkistä.

Kanta-Hämeen Muistiluotsi järjestää keväällä maksuttomia etäluentoja seuraavasti:

Pirkanmaan Muistiyhdistys järjestää keväällä maksuttomia etäluentoja. Lisätietoja ja ilmoittautumiset puh. 044 099 0166 tai toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Perjantai 23.4. klo 12.00-13.30 Vanheneminen – geriatrin näkökulma
geriatrian erikoislääkäri, dosentti, Pirkko Jäntti

Uudenmaan Muistiluotsi järjestää maksuttomia etäluentoja seuraavasti:

Ke 5.5.2021. klo 13-14:00 Positiivinen psykologia – ”Positiiviset tunteet antavat voimaa”
Positiiviset tunteet ovat tärkeitä hyvinvoinnillemme ja interaktiivinen luento perustuu näyttöön pohjautuvaan tietoon miten positiiviset tunteet vaikuttavat ihmiseen.
Luennoijana Nina Hongell-Ekholm Folkhälsanilta.

Ilmoittautumiset: viviane.azema@espoonmuisti.fi / 040 516 3351

Uudenmaan Muistiluotsin kautta voi tiedustella seuraavasta ryhmästä:

Etävertaisryhmä muistisairaiden alle 30-vuotiaille lapsille:
Tämä ryhmä on suunnattu niille läheisille, joiden vanhemmalla on todettu muistisairaus.
Ryhmä on kohdennettu alle 30-vuotiaille. Ryhmässä keskustellaan kulloinkin mielessä olevista asioista vertaistuellisesti. Kysy lisää: lotta.parkkola@espoonmuisti.fi / 040 743 3158

Oulun Seudun Muistiyhdistys järjestää etäluennon:

Ke 5.5.2021 Klo 17.00-18.00  Muistisairaus ja parisuhde
Osallistumiseen tarvitset älylaitteen ja sähköpostiosoitteen. Ilmoittautuminen 30.4. mennessä: maaret.merilainen@osmy.fi

Maksuttomia webinaareja ikäihmisille

Ikäinstituutti järjestää Zoomissa webinaareja ikäihmisille vuonna 2021 keskiviikko 28.4. ja toukokuussa. Webinaarit ovat maksuttomia ja avoimia kaikille kiinnostuneille. Ilmoittautuminen ensimmäiseen webinaariin tästä linkistä.

Webinaareissa käsitellään mielen hyvinvoinnin teemoja ja annetaan vinkkejä mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen ja liikunnan lisäämiseen arjessa.
Lisätietoja webinaareista: suunnittelija Paula Noronen, 040 718 9942, paula.noronen@ikainstituutti.fi.

Tallenteet:

Tallenne luennosta Otsa-ohimolohkorappeuma ja alkoholidementia sekä niihin liittyvät käytösoireet 4/2021 https://youtu.be/HSFKGg1y3TM.
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Muisti ja ikääntyminen 3/2021 https://youtu.be/YkaZJsMS9nY
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Lewyn kappale-tauti ja Parkinsonin taudin muistisairaus sekä niihin liittyvät käytösoireet 2/2021 https://youtu.be/rIGwYk20rbM

Tallenne luennosta Verisuoniperäinen muistisairaus ja siihen liittyvät käytösoireet 12/2020 https://youtu.be/JC6jzH21YwY

Tallenne luennosta Alzheimerin tauti ja siihen liittyvät käytösoireet 10/2020 https://youtu.be/HVnXGC4gaz4.

Tallenne luennosta Muistisairaan käytöksen ymmärtäminen 9/2020 https://youtu.be/upDXSA7DCkY.

Tallenne luennosta muistisairaus ja parisuhde 5/2020. https://youtu.be/jPQaXhN0ZNo

Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne luennosta Covid-19 ikäihmisellä https://youtu.be/a-6WbTpEy0A
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen Pihlajalinnasta (Aluejohtaja Kanta-Häme, vastaava lääkäri)

Tallenne luennosta Muistisairaan lääkehoito 10.6.2020. Luennoitsijana toimii geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinnan Kanta-Hämeen aluejohtaja sekä vastaava lääkäri Arvo Haapanen. https://youtu.be/nJNf4MkA5D0. Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta edunvalvontavaltuutus ja hoitotahto. https://www.youtube.com/watch?v=ptRslPMHldE (esitys alkaa noin 1:30min kohdalla). Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne turvallisesti kotona -yleisöwebinaarista 11.6.2020. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen videossa kerrotaan muistiperheiden arjen turvallisuuden riskipaikoista sekä keinoista parantaa kodin turvallisuutta. https://www.youtube.com/watch?v=QB-jCvOcMB4. Materiaalin saat sähköpostitse pyytämällä osoitteesta kaisa.karvonen@muistiturku.fi.

Asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kotona. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat yhteistyössä keränneet videolle asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kodissa. Mitä ottaa huomioon kodin eri tiloissa, kun muisti on heikentynyt? https://www.youtube.com/watch?v=NO7XntTYpyM&feature=youtu.be . Lue lisää aiheesta osoitteesta www.muistiturku.fi. Oppaaseen ”Turvallisia vuosia muistiperheille” pääset tutustumaan suoraan osoitteessa https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/20/cf/20cf9e4e-7b85-46be-9449-a6b3031ce160/turvallisia_vuosia_muistiperheille.pdf.

Tallenne virtuaalimatkasta viiteen keskisuomalaiseen kylään vaikka kotisohvalta käsin! https://www.youtube.com/watch?v=0sfpC5mi-58&feature=youtu.be . Kyläläiset esittelevät videoilla toimintaansa ja ovat matkaoppaan haastateltavina! Luvassa myös ajankohtaista asiaa kylätoiminnasta. Retki on suunnattu kaikille kiinnostuneille. Matkan teemoja ovat kylämatkailu, kulttuuri ja perinne, elinkeinot kylillä, nuoret ja tulevaisuus sekä kylien kehittäminen! Virtuaalimatkan järjestivät Keski-Suomen kylät ry:n ja JyväsRiihi ry:n Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke.

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Youtube-kanavalta löydät mm. erilaisia laulutuokioita, luontohetkiä ja aivojumppaa. Videoihin pääset tutustumaan täältä: OsmyTV.

Muistisairaana maailmassa -podcast

Muistisairauksiin liittyy edelleen uskomuksia ja ennakkoluuloja, joita meidän jokaisen on syytä karistaa. Muistiliiton Muistisairaana maailmassa -podcast antaa äänen muistisairaille ja heidän läheisilleen. Vaihtuvien vieraiden kanssa keskustelemassa on toimittaja ja ”940 päivää isäni muistina” -kirjan kirjoittanut Hanna Jensen. Jaksot pääset kuuntelemaan tästä linkistä: https://www.muistiliitto.fi/fi/tuki-ja-palvelut/luettavaa-ja-tekemista/muistisairaana-maailmassa-podcast

Jakso 1: Ohikatsotut
Jakso 2: Luovuus ja positiivisuus arjessa
Jakso 3: Harrastukset ja tuet
Jakso 4: Muistisairausdiagnoosi – tuska vai helpotus
Jakso 5: Töissä muistisairaana
Jakso 6: Yhdessä ja yksin

Tukinet- keskustelupalsta tarjoaa mahdollisuuden kokemusten jakamiseen muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Tukinetin taustalla on noin 50 suomalaista järjestöä. Palvelua voi käyttää myös rekisteröitymättä. Ilman nimimerkkiä voi seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää muun muassa hakemistoa. Keskusteluun osallistuminen vaatii rekisteröitymisen. Keskustella voi anonyyminä, nimimerkin suojassa. Palvelu on maksuton. Tukinetin Muisti ja muistisairaudet-keskustelualueella voi jutella muistiongelmista ja muistisairauksista sekä jakaa kokemuksia elämästä muistisairauden kanssa erilaisten keskusteluaiheiden alle. Keskustelualue löytyy osoitteesta: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/

Lisätietoja Tukinettiin rekisteröitymisestä: yllapito@tukinet.net ja vertaiskeskustelusta: Mailis Heiskanen, neuvontakoordinaattori, puh. 09 6226 2018, 050 571 3551 mailis.heiskanen@muistiliitto.fi.