Verkosta voimaa ja vertaistukea – mielen hyvinvointia läheistään hoitaville

GeroCenter-säätiön Verkosta voimaa ja vertaistukea –hanke käynnistää yhteistyössä Keski-Suomen Muistiyhdistyksen kanssa yli 60-vuotiaiden omaishoitajien mielen hyvinvointia tukevaa ryhmätoimintaa syksyllä 2020. Ryhmä toteutetaan etäryhmänä helppokäyttöisen Zoom-verkkoalustan kautta. Jokainen osallistuja saa ohjelman käyttöön ohjeistuksen sekä tarvittaessa henkilökohtaista opastusta.

Osallistumiseen tarvitset nettiyhteydellä varustetun tietokoneen tai tabletin. Molempiin kuuluu yleensä kaiutin ja mikrofoni, mutta halutessasi voit käyttää erillistä mikrofonia ja kuulokkeita. Esim. puhelinten mukana tulevat nappikuulokkeet/hands free-kuulokkeet toimivat usein hyvin. Tietokoneen kameran tai erillisen web-kameran käyttö on suositeltavaa, mutta ei pakollista.

Ryhmä kokoontuu noin kolmen viikon välein yhteensä 6 kertaa. Ryhmän ohjaajana toimii psykologi Merja Lappi. Ryhmässä on mukana myös muistiyhdistyksen työntekijä Marianna Ikonen. Osallistuminen on maksutonta eikä vaadi virallista omaishoitajuutta.

Syksyn tapaamiset verkossa keskiviikkoisin 2.9., 23.9., 7.10., 28.10., 18.11. ja 9.12. klo 10-11:45.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset (31.8. mennessä): muistiluotsi@ksmuisti.fi tai puh. 040 358 8010.

Katso tästä tulostettava esite (PDF).

Vahvistavan vuorovaikutuksen valmennus muistisairaiden läheisille verkossa

Kommunikointi muistisairaan ihmisen kanssa muuttuu sairauden edetessä. Vuorovaikutus voi olla haastavaa, koska sairaus vaikuttaa ihmiseen monin eri tavoin.

Järjestämme kolmiosaisen valmennuksen muistisairaiden henkilöiden läheisille. Valmennuksen tavoitteena on lisätä läheisten valmiutta muistisairaan ihmisen ymmärtämiseen ja tukemiseen vuorovaikutuksellisin keinoin vertaisseurassa.

Osallistumiseen tarvitset nettiyhteydellä varustetun tietokoneen, mikrofonin ja kuulokkeet tai tabletin. Esim. puhelinten mukana tulevat nappikuulokkeet /hands free-kuulokkeet toimivat usein hyvin. Tietokoneen kameran tai erillisen web-kameran käyttö on suositeltavaa, mutta ei pakollista.

Valmennus on kolmen kerran kokonaisuus, joka järjestetään verkossa ma 9.11, ti 10.11 ja to 12.11 klo 15.30-17.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset (5.11 mennessä): muistiluotsi@ksmuisti.fi tai puh. 044 761 4925.

Katso tästä tulostettava esite (PDF).

Tutustumistunnit verkossa

Tutustumistunti on tarkoitettu muistisairaille ja omaisille, joille Keski-Suomen Muistiyhdistyksen toiminta ei ole ennestään tuttua. Järjestämme tutustumistunnit verkossa 14.9. ja 29.10. klo 16. Ilmoittaudu verkkotuokioon osoitteeseen muistiluotsi@ksmuisti.fi, niin saat osallistumislinkin tilaisuuteen. Lisätietoa Saara Ojala 0445614926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Sähköinen uutiskirje

Poikkeusolojen aikana olemme lähettäneet tavanomaista tiheämmin sähköisiä uutiskirjeitä sellaisen tilanneiden sähköpostiin.

Kirjeet sisältävät muun muassa erilaisia aivoja aktivoivia ja arkea virkistäviä tehtäviä, liikuntaohjeita, vinkkejä mielen hyvinvointiin sekä ajankohtaista tietoa. Kirjeet sisältävät suoria videoita sekä linkkejä mielenkiintoisille verkkosivustoille ja niistä löytyy aina henkilökohtainen tervehdys yhdistyksen työntekijöiltä.

Muistiluotsien uutiskirjeen voi tilata tästä tai vaihtoehtoisesti voit pyytää meitä lisäämään sinut postituslistalle. Sähköisestä asiakaskirjeestä myös ammattilaiset saavat ajankohtaisia tietoa vinkattavaksi omille asiakkailleen.

Aikaisemmin julkaistuihin uutiskirjeisiin pääset tutustumaan tästä klikkaamalla kirjeen numeroa tästä: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

WhatsApp-vertaisryhmä muistisairaiden läheisille

WhatsApp-pikaviestisovelluksen kautta toimiva vertaisryhmä on tarkoitettu muistisairaiden henkilöisen läheisille. Voit jakaa kuulumisiasi ja omaa arkeasi sekä kysellä muiden kokemuksia kirjoittamalla, lähettämällä ääniviestejä, videoita tai kuvia. Ryhmän jäsenet ovat mukana omalla nimellään ja puhelinnumerot näkyvät osallistujien tiedoissa.

Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta.

Osallistuaksesi ryhmään tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran, kun sinusta on luontevaa.

Liittyminen ryhmään ja lisätietoja muistiluotseilta:
puh. 044 761 4925/Enni, puh. 040 358 8010/Marianna, puh. 040 847 4650/Sini, puh. 044 561 4926
tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Yhteistyökumppaniemme järjestämää toimintaa

Tukinet- keskustelupalsta tarjoaa mahdollisuuden kokemusten jakamiseen muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Tukinetin taustalla on noin 50 suomalaista järjestöä. Palvelua voi käyttää myös rekisteröitymättä. Ilman nimimerkkiä voi seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää muun muassa hakemistoa. Keskusteluun osallistuminen vaatii rekisteröitymisen. Keskustella voi anonyyminä, nimimerkin suojassa. Palvelu on maksuton. Tukinetin Muisti ja muistisairaudet-keskustelualueella voi jutella muistiongelmista ja muistisairauksista sekä jakaa kokemuksia elämästä muistisairauden kanssa erilaisten keskusteluaiheiden alle. Keskustelualue löytyy osoitteesta: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/

Lisätietoja Tukinettiin rekisteröitymisestä: yllapito@tukinet.net ja vertaiskeskustelusta: Mailis Heiskanen, neuvontakoordinaattori, puh. 09 6226 2018, 050 571 3551 mailis.heiskanen@muistiliitto.fi.

Avoin verkkoluento, Vaali aivojasi keskiviikkona  28.10.2020, klo 14.00–15.15. Neurologiset vammaisjärjestöt toteuttavat yhteistyössä kaikille avoimen
luennon verkossa Microsoft Teams -ohjelmalla. Osoite:: bit.ly/vaaliaivojasikuopio Liikunnan terveyttä edistävät vaikutukset ulottuvat myös aivoterveyteen. Aivoilta vaaditaan työelämässä sekä työn ulkopuolella yhä enemmän kykyä oppia ja sopeutua alati muuttuvaan maailmaan. Löytyykö lääke parempaan aivoterveyteen liikunnasta? –Tule langoille kuulemaan lisää aiheesta! Ohjelma:
14.00–14.05 Neurologiset vammaisjärjestöt esittäytyvät
14.05–15.15 Liikunnan merkitys aivoterveydelle, Heikki Pentikäinen, FT.
Luennon lopussa aikaa kysymyksille.
Ei ennakkoilmoittautumista.

Lisätiedot: Järjestösuunnittelija Johannes Hietala, johannes.hietala@aivoliitto.fi, p. 040 543 7289

Tallenne luennosta Muistisairaus ja parisuhde 14.5.2020 https://youtu.be/jPQaXhN0ZNo
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne luennosta Covid-19 ikäihmisellä https://youtu.be/a-6WbTpEy0A
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen Pihlajalinnasta (Aluejohtaja Kanta-Häme, vastaava lääkäri)

Tallenne luennosta  Muistisairaan lääkehoito 10.6.2020. Luennoitsijana toimii geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinnan Kanta-Hämeen aluejohtaja sekä vastaava lääkäri Arvo Haapanen. https://youtu.be/nJNf4MkA5D0. Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta edunvalvontavaltuutus ja hoitotahto. https://www.youtube.com/watch?v=ptRslPMHldE (esitys alkaa noin 1:30min kohdalla). Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne turvallisesti kotona -yleisöwebinaarista 11.6.2020. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen videossa kerrotaan muistiperheiden arjen turvallisuuden riskipaikoista sekä keinoista parantaa kodin turvallisuutta. https://www.youtube.com/watch?v=QB-jCvOcMB4. Materiaalin saat sähköpostitse pyytämällä osoitteesta kaisa.karvonen@muistiturku.fi.

Asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kotona. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat yhteistyössä keränneet videolle asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kodissa. Mitä ottaa huomioon kodin eri tiloissa, kun muisti on heikentynyt? https://www.youtube.com/watch?v=NO7XntTYpyM&feature=youtu.be . Lue lisää aiheesta osoitteesta www.muistiturku.fi. Oppaaseen ”Turvallisia vuosia muistiperheille” pääset tutustumaan suoraan osoitteessa https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/20/cf/20cf9e4e-7b85-46be-9449-a6b3031ce160/turvallisia_vuosia_muistiperheille.pdf.

Tallenne virtuaalimatkasta viiteen keskisuomalaiseen kylään vaikka kotisohvalta käsin! https://www.youtube.com/watch?v=0sfpC5mi-58&feature=youtu.be . Kyläläiset esittelevät videoilla toimintaansa ja ovat matkaoppaan haastateltavina! Luvassa myös ajankohtaista asiaa kylätoiminnasta. Retki on suunnattu kaikille kiinnostuneille. Matkan teemoja ovat kylämatkailu, kulttuuri ja perinne, elinkeinot kylillä, nuoret ja tulevaisuus sekä kylien kehittäminen! Virtuaalimatkan järjestivät Keski-Suomen kylät ry:n ja JyväsRiihi ry:n Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke.

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Youtube-kanavalta löydät mm. erilaisia laulutuokioita, luontohetkiä ja aivojumppaa. Videoihin pääset tutustumaan täältä: OsmyTV.