VERKKORYHMÄT

Muistisairauteen sairastuneille

Muistinvirkistysryhmä verkossa

Muistinvirkistysyhmä verkossa on tarkoitettu varhaisen vaiheen muistisairautta sairastaville henkilöille. Se tarjoaa verkossa etäyhteyksin tietoa sekä vaihtelevaa ja virkistävää toimintaa. Noin tunnin mittainen tuokio sisältää musiikkia, liikunnallisen hetken sekä aivopulmailua. Tarvittaessa voit osallistua myös yhdessä läheisesi kanssa.

Kokoonnumme Teams-yhteydellä kerran kuukaudessa. Osallistumiseen tarvitset netti-yhteydellä varustetun tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen. Osallistuminen ei vaadi kameraa tai mikkiä. Saat tarkemmat ohjeet ja osallistumislinkin ilmoittau-tumisen yhteydessä.

Syksyn päivämäärät: 18.8., 15.9., 13.10., 17.11. ja 8.12.

Muutokset mahdollisia. Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Marianna, p. 044 561 4926 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi

Katso tästä tulostettava esite (PDF).

MUU VERKKOTOIMINTA

Sähköinen uutiskirje

Muistiluotsien sähköiset uutiskirjeet sisältävät muun muassa erilaisia aivoja aktivoivia ja arkea virkistäviä tehtäviä, liikuntaohjeita, vinkkejä mielen hyvinvointiin sekä ajankohtaista tietoa. Kirjeet sisältävät suoria videoita sekä linkkejä mielenkiintoisille verkkosivustoille.

Muistiluotsien uutiskirjeen voi tilata tästä tai vaihtoehtoisesti voit pyytää meitä lisäämään sinut postituslistalle. Myös ammattilaiset saavat kirjeestä ajankohtaisia tietoa vinkattavaksi omille asiakkailleen.

Aikaisemmin julkaistuihin uutiskirjeisiin pääset tutustumaan tästä klikkaamalla kirjeen numeroa tästä:

Vuosi 2021: 1. Kevään toiminta2. Oikeudellinen ennakointi, 3. Kevät, 4. Uni, 5. Turvallisuus, 6. Kesäiset tehtävät
Vuosi 2020: 1, 2, 3. Mielen hyvinvointi, 4. Vapaa-aika, 5. Kesä, 6. Apuvälineet7. Koulumuistot, 8. Syksyn toiminta, 9. Vuorovaikutus, 10. Tasapaino, 11. Kosketus.

WhatsApp-vertaisryhmät muistisairaiden läheisille

WhatsApp-pikaviestisovelluksen kautta toimivat vertaisryhmät on tarkoitettu muistisairaiden henkilöisen läheisille. Voit jakaa yleiseen tai teemoiteltuihin ryhmiin kuulumisiasi ja omaa arkeasi sekä kysellä muiden kokemuksia kirjoittamalla, lähettämällä ääniviestejä, videoita tai kuvia. Ryhmän jäsenet ovat mukana omalla nimellään ja puhelinnumerot näkyvät osallistujien tiedoissa.

Ylläpitäjinä toimivat Keski-Suomen Muistiluotsit. Seuraamme ja tarvittaessa kommentoimme keskustelua, mutta suoraan meille suunnatut yhteydenotot toivomme henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse tai tämän sivun oikeasta alareunasta löytyvän chatin kautta.

Osallistuaksesi ryhmiin tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran, kun sinusta on luontevaa.

Liittyminen ryhmiin ja lisätietoja muistiluotseilta:
puh. 044 761 4925/Enni, puh. 040 358 8010/Marianna, puh. 040 847 4650/Sini, puh. 044 561 4926
tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Vastasairastuneiden WhatsApp- vertaisryhmä

Tule mukaan aloittamaan lähiaikoina muistisairauteen sairastuneiden henkilöiden vertaisryhmää WhatsApp-viestisovelluksessa!

Ryhmään voit kirjoittaa, lähettää ääniviestejä, videoita sekä kuvia, joissa voit jakaa kuulumisia omasta arjestasi, kysellä muiden kokemuksia jne. Ryhmään liitytään omalla puhelinnumerolla, joka näkyy myös muille osallistujille.

Osallistumiseen tarvitset älypuhelimen, johon on ladattu WhatsApp-sovellus. Ryhmä ei vaadi sinulta sitoutumista ja se avataan, kun ilmoittautuneita on useampia. Ryhmässä voit jakaa sellaisia asioita ja sen verran kuin sinusta tuntuu luontevalta.

Liittyminen ryhmään sekä lisätietoja muistiluotseilta: Puh. 044 761 4925 / Enni, Puh. 044 561 4926 / Marianna, Puh. 040 847 4650 / Sini tai sähköpostilla muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Verkkoluennot ja tallenteet

Mataran Arki-info: Muisti ja muistin huolto Tallenne Mataran arki-infosta syksyltä https://youtu.be/bRNUjDffVv4, vieraana Keski-Suomen Muistiyhdistyksen muistiluotsi Marianna Ikonen.

Yhteistyökumppanien järjestämät verkkoluennot löydät seuraavan otsikon alta.

Yhteistyökumppaniemme järjestämää toimintaa

Alle olemme listanneet muiden järjestämää toimintaa. Löydät täältä mm. erilaisia verkkoluentoja, keskustelualustoja sekä toiminnallisia vinkkejä.

KotiTV

KotiTV tarjoaa ikäihmisille liikunnallista etäkuntoutusta, virikkeellistä muistikuntoutusta sekä kulttuuria ja opetuksellista sisältöä joka arkipäivä klo 11-13. KotiTV näkyy verkossa osoitteessa www.kotitv.fi, antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 33 sekä DNA:n kaapelitalouksissa kanavapaikalla 66.

Verkkoluennot 2021:

Pirkanmaan Muistiyhdistys ry järjestää maksuttomia luento- ja yleisötilaisuuksia. Osallistuminen on mahdollista joko etäyhteyden välityksellä tai yhdistyksen tiloissa Hammareninkatu 7, 3. krs, 33100 Tampere.

• 21.9. klo 14.00 Aivoterveyden yläpito – elämänmittainen matka, Tenure track -professoori (gerontologia), Jenni Kulmala. Muistisairaus minun näkökulmastani, kokemusasiantuntija Seppo Kjellberg.
  • 24.9. klo 12.00 Sote-maakunta ja ikäihmiset, sote-muutosjohtaja, Jaakko Herrala, Pirkanmaan liitto.
  • 27.9. ja 22.11. klo 17.00 Tietoa muistisairauksista, geriatrian ja yleislääketieteen erik.lääkäri Mikko Seppälä.
  • 19.10. klo 17.00  Unen vaikutus muistiin, sosionomi AMK, Laura Sarkonsalo.
  • 25.10. klo 17.00 Tietoa edunvalvontavaltuutuksista, hoitotahdosta ja testamentista, varatuomari Maria Rintala.
  • 29.10. klo 12.00 Muistisairaan ihmisen hyvä hoito, terveystieteiden tohtori, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (videoyhteydellä).
  • 26.11. klo 14.00 Muistisairaan ihmisen hyvinvointi oikeudellisesta näkökulmasta, vanhuusoikeuden yliopisto-opettaja, Henna Nikumaa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset  puh. 044 099 0166, toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi.

• Muistiliitto järjestää webinaarin tiistaina 21.9. klo 17-18.30.Sen teemana on läsnäolo ja läheisyys.Webinaari on kaikille avoin eikä siihen tarvitse ilmoittautua etukäteen. Webinaarin luennoitsijana on ihmislähtöisen kulttuurin valmentaja, muistityön asiantuntija, tietokirjailija Taina Semi. Päivitämme lisätietoja webinaarista myöhemmin. Osallistumislinkki  löytyy tästä.

Pohjanmaan Muistiluotsi järjestää- Teknologia arjen apuvälineenä 21.9.

Tervetuloa tutustumaan virtuaalisesti VamiaEasy-älykotiin! Tilaisuus on suunnattu muistisairaille, heidän läheisileen sekä ammattihenkilökunnalle.Tilaisuuteen voi osallistua etänä tai Pohjanmaan Muistiluotsin järjestämässä etäkatsomossa POHY:n auditoriossa. Ohjelman tilaisuuteen löydät  tästä. Ruotsinkielinen ohjelma löytyy tästä. Lisätietoja ja ilmoittautuminen  löytyy tästä.

Tallenteet:

Tallenne luennosta Otsa-ohimolohkorappeuma ja alkoholidementia sekä niihin liittyvät käytösoireet 4/2021 https://youtu.be/HSFKGg1y3TM.
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Muisti ja ikääntyminen 3/2021 https://youtu.be/YkaZJsMS9nY
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen Muistiluotsi.

Tallenne luennosta Lewyn kappale-tauti ja Parkinsonin taudin muistisairaus sekä niihin liittyvät käytösoireet 2/2021 https://youtu.be/rIGwYk20rbM

Tallenne luennosta Verisuoniperäinen muistisairaus ja siihen liittyvät käytösoireet 12/2020 https://youtu.be/JC6jzH21YwY

Tallenne luennosta Alzheimerin tauti ja siihen liittyvät käytösoireet 10/2020 https://youtu.be/HVnXGC4gaz4.

Tallenne luennosta Muistisairaan käytöksen ymmärtäminen 9/2020 https://youtu.be/upDXSA7DCkY.

Tallenne luennosta muistisairaus ja parisuhde 5/2020. https://youtu.be/jPQaXhN0ZNo

Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Mirja Hallikainen. Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne luennosta Covid-19 ikäihmisellä https://youtu.be/a-6WbTpEy0A
Luennoimassa on geriatrian erikoislääkäri Arvo Haapanen Pihlajalinnasta (Aluejohtaja Kanta-Häme, vastaava lääkäri)

Tallenne luennosta Muistisairaan lääkehoito 10.6.2020. Luennoitsijana toimii geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinnan Kanta-Hämeen aluejohtaja sekä vastaava lääkäri Arvo Haapanen. https://youtu.be/nJNf4MkA5D0. Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä 28.4 Kanta-Hämeen muistiluotsi ja Pihlajalinna Kanta-Häme.

Tallenne luennosta edunvalvontavaltuutus ja hoitotahto. https://www.youtube.com/watch?v=ptRslPMHldE (esitys alkaa noin 1:30min kohdalla). Tilaisuuden järjesti Kanta-Hämeen muistiluotsi.

Tallenne turvallisesti kotona -yleisöwebinaarista 11.6.2020. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen videossa kerrotaan muistiperheiden arjen turvallisuuden riskipaikoista sekä keinoista parantaa kodin turvallisuutta. https://www.youtube.com/watch?v=QB-jCvOcMB4. Materiaalin saat sähköpostitse pyytämällä osoitteesta kaisa.karvonen@muistiturku.fi.

Asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kotona. Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat yhteistyössä keränneet videolle asiaa paloturvallisuudesta muistisairaan henkilön kodissa. Mitä ottaa huomioon kodin eri tiloissa, kun muisti on heikentynyt? https://www.youtube.com/watch?v=NO7XntTYpyM&feature=youtu.be . Lue lisää aiheesta osoitteesta www.muistiturku.fi. Oppaaseen ”Turvallisia vuosia muistiperheille” pääset tutustumaan suoraan osoitteessa https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/20/cf/20cf9e4e-7b85-46be-9449-a6b3031ce160/turvallisia_vuosia_muistiperheille.pdf.

Tallenne virtuaalimatkasta viiteen keskisuomalaiseen kylään vaikka kotisohvalta käsin! https://www.youtube.com/watch?v=0sfpC5mi-58&feature=youtu.be . Kyläläiset esittelevät videoilla toimintaansa ja ovat matkaoppaan haastateltavina! Luvassa myös ajankohtaista asiaa kylätoiminnasta. Retki on suunnattu kaikille kiinnostuneille. Matkan teemoja ovat kylämatkailu, kulttuuri ja perinne, elinkeinot kylillä, nuoret ja tulevaisuus sekä kylien kehittäminen! Virtuaalimatkan järjestivät Keski-Suomen kylät ry:n ja JyväsRiihi ry:n Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke.

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Youtube-kanavalta löydät mm. erilaisia laulutuokioita, luontohetkiä ja aivojumppaa. Videoihin pääset tutustumaan täältä: OsmyTV.

Muistisairaana maailmassa -podcast

Muistisairauksiin liittyy edelleen uskomuksia ja ennakkoluuloja, joita meidän jokaisen on syytä karistaa. Muistiliiton Muistisairaana maailmassa -podcast antaa äänen muistisairaille ja heidän läheisilleen. Vaihtuvien vieraiden kanssa keskustelemassa on toimittaja ja ”940 päivää isäni muistina” -kirjan kirjoittanut Hanna Jensen. Jaksot pääset kuuntelemaan tästä linkistä: https://www.muistiliitto.fi/fi/tuki-ja-palvelut/luettavaa-ja-tekemista/muistisairaana-maailmassa-podcast

Jakso 1: Ohikatsotut
Jakso 2: Luovuus ja positiivisuus arjessa
Jakso 3: Harrastukset ja tuet
Jakso 4: Muistisairausdiagnoosi – tuska vai helpotus
Jakso 5: Töissä muistisairaana
Jakso 6: Yhdessä ja yksin

Tukinet- keskustelupalsta tarjoaa mahdollisuuden kokemusten jakamiseen muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Tukinetin taustalla on noin 50 suomalaista järjestöä. Palvelua voi käyttää myös rekisteröitymättä. Ilman nimimerkkiä voi seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää muun muassa hakemistoa. Keskusteluun osallistuminen vaatii rekisteröitymisen. Keskustella voi anonyyminä, nimimerkin suojassa. Palvelu on maksuton. Tukinetin Muisti ja muistisairaudet-keskustelualueella voi jutella muistiongelmista ja muistisairauksista sekä jakaa kokemuksia elämästä muistisairauden kanssa erilaisten keskusteluaiheiden alle. Keskustelualue löytyy osoitteesta: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/

Lisätietoja Tukinettiin rekisteröitymisestä: yllapito@tukinet.net ja vertaiskeskustelusta: Mailis Heiskanen, neuvontakoordinaattori, puh. 09 6226 2018, 050 571 3551 mailis.heiskanen@muistiliitto.fi.