Sinustako vapaaehtoistoimija?

Onko sinulla aikaa? Kaipaatko mielekästä tekemistä? Ovatko muistiasiat lähellä sydäntäsi?

Vapaaehtoistoiminta voi olla lähes mitä vain!

Keski-Suomen Muistiyhdistys ry:n toiminta on perustunut kautta aikojen aktiiviseen vapaaehtoistyöhön, jolla on pitkät perinteet. Osallistumalla monipuoliseen vapaaehtoistoimintaamme voit jakaa omia taitojasi ja voimavarojasi yhteiseksi iloksi ja hyödyksi. Vapaaehtoistoiminnan kautta sinulla on mahdollisuus tavata uusia ihmisiä ja saada uusia kokemuksia. Yksi tärkeä tavoitteemme on mahdollistaa muistisairaiden henkilöiden yhteisöllistä kokemusta, mahdollisuuksia vertaistukeen, kokemusta omasta toimijuudesta ja oman elämän merkityksellisyydestä.

Yhdistyksemme tarjoamia vapaaehtoistoiminnan muotoja ovat muun muassa alaosastotoiminta, puhelinpäivystys, hallitustyöskentely, myyjäistoiminta, tukihenkilönä toimiminen, varainkeruussa avustaminen, leipominen, kahvitusten järjestäminen, ryhmien vetäminen ja erilaisten tapahtumien järjestäminen.

Voisiko joku näistä olla SINUN juttusi?

Vertaislinja-tukipuhelin

Oletko aikaisemmin hoitanut muistisairasta läheistäsi? Haluaisitko tarjota vertaistukea muille, nyt samankaltaisessa tilanteessa oleville?
Muistiliiton Vertaislinja-tukipuhelin on avoinna jokaisena iltana klo 17-21. Vapaaehtoiselta vastaajalta sitoutumista vaaditaan n. kahtena iltana/kk.
Tehtävään koulutetaan ja vastaaja saa käyttöönsä oman Vertaislinja-puhelimen. Puheluihin voi vastata esim. omasta kodista.

Alaosastotoiminta ympäri Keski-Suomea

Keski-Suomessa toimii useita alaosastoja, mutta osalta paikkakunnilta toiminta puuttuu kokonaan.
Olisitko sinä innostunut pyörittämään esim. Muistikahvila -toimintaa paikkakunnallasi kerran kuussa? Myös jo toimivat alaosastot ottavat mukaansa uusia vapaaehtoisia!

Muisti-KaVeRi

Haluatko tukea muistisairaan hyvää elämää ja mielekästä tekemistä?
Muisti-KaVeRi voi toimia mm. muistisairaan juttu-, kauppa-, lenkki- tai kalakaverina. Tapaamiset voivat olla esim. kerran viikossa tai kuussa. Kavereita kaivataan ympäri Keski-Suomea, erityisesti Jyväskylässä.

Apukädet ryhmiin ja retkille

Haluaisitko tulla musisoimaan ryhmiin tai tapahtumiin, tulla retkelle tai tuetulle lomalle avustamaan muistisairastuneita tai vaikka ohjata ryhmäkerran oman mielenkiinnon kohteesi mukaan?
Vapaaehtoistoiminnan ei tarvitse olla aina säännöllistä, olemme kiitollisia satunnaisestakin avusta!

Haemme mukaan toimintaamme lisää vapaaehtoisia monimuotoisiin, sinulle räätälöitäviin tehtäviin.

Vapaaehtoistoiminnan kautta tuemme muistisairauteen sairastuneiden ja heidän läheistensä hyvää elämää.

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä: muistiluotsi Marianna Ikonen, p. 040 358 8010 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Muisti-KaVeRi -koulutus

Muisti-KaVeRi on muistiasioihin koulutettu vapaaehtoinen, joka voi toimia esimerkiksi muistisairaan ihmisen kalakaverina, kirpparikaverina, teatterikaverina, tanssikaverina, hiihtokaverina, lenkkikaverina tai ihan vaan kaverina yhteisen ajan jakamiseen.

Kaverina voi toimia kuka tahansa kaverikurssin käynyt ja vaitiolosopimuksen sekä Muisti-KaVeRi sopimuksen allekirjoittanut vapaaehtoinen, jolla on halu auttaa ja toimia muistisairaan henkilön tukena ja kaverina. Muisti-KaVeRiksi voi halutessaan sitoutua määräajaksi.

Mikäli kiinnostuit toiminnasta, niin ota yhteyttä muistiluotsi Mariannaan, p. 040 358 8010 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.

Saarikan ja Äänekosken alaosastot kaipaavat uusia vetäjiä!

Saarikan ja Äänekosken alaosastot kaipaavat uusia vetäjiä. Saarikan alaosastoon kuuluu Kannonkoski, Kivijärvi ja Kyyjärvi sekä Saarijärven kaupunki,
Äänekosken taas Äänekoski, Suolahti, Sumiainen ja Konginkangas.
Vapaaehtoisen ei tarvitse ottaa vastuulleen koko aluetta, vaan voimme miettiä oman kiinnostuksen kohteesi mukaan pienempiäkin rajauksia!

Jos olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena, ota yhteyttä Mariannaan, p. 040 358 8010 tai muistiluotsi@ksmuisti.fi.