Koulutukset

– Omaisille
– Ammattilaisille

Kehitysvammaisuus ja muisti – työpajakoulutus ke 26.9. Jyväskylässä

Tilaisuus on tarkoitettu kehitysvammaisten kanssa työskenteleville, omaisille ja muille aiheesta kiinnostuneille. Ilmoittautumiset maksuttomaan koulutukseen 19.9. mennessä oheisen osoitteen kautta: www.bit.ly/tyopajakoulutus2018. Klikkaa kuvasta ja katso tilaisuuden tarkempi ohjelma.

Kehitysvammaisuus ja muisti - työpajakoulutus ammattilaisille 26.9.2018 Jyväskylässä

OMAISILLE

TunteVa – muistisairaan kohtaaminen

Kommunikointi muistisairaan kanssa muuttuu ja voi olla haastavaa, koska sairaus vaikuttaa monin tavoin ihmiseen ja vuorovaikutukseen. TunteVa – menetelmä lisää valmiutta muistisairaan ihmisen ymmärtämiseen ja hänen tukemiseensa vuorovaikutuksellisin keinoin.

Järjestämme muistisairaiden omaisten tueksi mahdollisuuden valmennukseen. Valmennus antaa valmennukseen osallistuville perustiedot TunteVa-menetelmästä ja sen käyttämisestä arjessa. Antaa tukea ja tietoa haasteellisiin tilanteisiin.

26.9., 10.10. ja 24.10.2018 klo 14.00-16.30. Osoite: Rauhankatu 1, 40100 Jyväskylä. Keski-Suomen Muistiyhdistyksen tilat.

Kolmen (3) kerran valmennuskokonaisuus sopii kaikille muistisairaiden omaisille ja läheisille. Maksuton valmennus. Ilmoittauduthan etukäteen!

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Ulla Halonen, ulla.halonen@ksmuisti.fi, p. 044 061 4928

Katso tai tulosta valmennuksen esite tästä.

Muistitietoilta 2.10. ja 23.10. Jyväskylässä

Muistitietoilta 2.10. ja 23.10. JKL

AMMATTILAISILLE

CERAD-koulutus torstaina 15.11.2018

Keski-Suomen Muistiyhdistys ry. järjestää CERAD-koulutuksen torstaina 15. marraskuuta 2018 klo 12-16.

Cerad-tehtäväsarjaa suositellaan käytettäväksi muistisairausepäilyn ensivaiheen tutkimuksena silloin, kun oireet ovat hyvin lievät ja/tai kun on tarpeen määrittää, ovatko tarkemmat tutkimukset muistisairauden toteamiseksi tarpeen. Koulutukseen osallistumisen edellytyksenä on terveydenhoitajan, sairaanhoitajan, lähihoitajan, lääkärin, psykologin tai muu soveltuva terveydenhuollon pätevyys.

Koulutus järjestetään Muistiyhdistyksen toimistolla osoitteessa Rauhankatu 1, 40100 Jyväskylä.

Koulutuksen hinta on 120-150 € osallistujamäärästä riippuen.

Ilmoittautuminen maksulliseen koulutukseen tapahtuu seuraavan linkin kautta: https://my.surveypal.com/Ilmoittautuminen-CERAD-koulutukseen_2018

TunteVa® -koulutusta työyhteisöllesi?

TunteVa® -toimintamalli on vuorovaikutusmenetelmä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen. TunteVamenetelmän käyttäminen lisää vaikuttavuutta muistisairaan ihmisen hoitoon ja parantaa muistisairaan ihmisen elämänlaatua. Sen tavoitteena on luoda arvostava luottamussuhde hoidettavaan. Malli antaa hoitohenkilökunnalle ja omaisille tietoa ja osaamista siihen, miten muistisairasta kuullaan, miten hänen tunteensa otetaan todesta ja hänen todellisuuttaan arvostetaan. Asioille on mahdollista löytää tunnetason ratkaisuja, kun vertauskuvallisen käyttäytymisen syy ymmärretään. Kun ihminen tulee kuulluksi, hän samalla saa vahvistusta ja tukea omalle olemassaololleen. Asiakkaan elämäntyö, perhe, harrastukset, oman elämänhistorian tunteminen antavat kiinnekohtia, joiden avulla muistisairas ja hänen tarpeensa on helpompi kohdata ja toimia sen mukaan. TunteVa-menetelmä lievittää myös asiakkaan käytösoireita.

Keski-Suomen Muistiyhdistyksellä on keväällä 2016 hankittu pätevyys kouluttaa omaisia ja henkilökuntaa TunteVa-menetelmän käyttöön. Onko teillä kiinnostusta osallistua TunteVa-koulutukseen tai halukkuutta järjestää koulutusta työyhteisön sisällä. Ota yhteyttä tai laita tarjouspyyntö: kehittämispäällikkö Ulla Halonen, 044-0614 928/ ulla.halonen@ksmuisti.fi