Koulutukset

– Omaisille ja läheisille
– Ammattilaisille

OMAISILLE JA LÄHEISILLE

Muistisairaan kohtaaminen – valmennusta ja vertaisuutta muistisairaiden läheisille

Järjestämme  muistisairaiden omaisten tueksi mahdollisuuden valmennukseen. Valmennus perustuu TunteVa® -toimintamalliin, mikä on vuorovaikutusmenetelmä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen. TunteVa – menetelmä lisää valmiutta muistisairaan ihmisen ymmärtämiseen ja hänen tukemiseensa arjessa vuorovaikutuksellisin keinoin.

Kenelle valmennus sopii? Kaikille muistisairaiden omaisille, läheisille ja ystäville.

Tavoitteet: Antaa valmennukseen osallistuville perustiedot TunteVa-menetelmästä ja sen käyttämisestä arjessa. Antaa tukea ja tietoa haasteellisiin tilanteisiin.

Sisältö:
• Muistisairaudet ja muistisairauden vaiheet lyhyesti
• Muistisairaan kohtaaminen – Vuorovaikutuksen erityispiirteet
• TunteVa menetelmän periaatteet ja soveltaminen
• Symbolit ja niiden merkitys

Saarijärvi

Valmennus muodostuu kolmen (3) kerran kokonaisuudesta:

• to 28.3. klo 14.00-16.30
  • to 11.4. klo 14.00-16.30
  • to 25.4. klo 14.00-16.30

Koulutuksen paikka: kokoustila Mannila, kaupungintalo. Valmennuksen järjestää Keski-Suomen Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Ulla Halonen, p.044 0614 928 / ulla.halonen@ksmuisti.fi tai Enni Leppänen, p. 044 7614 925. Katso tai tulosta valmennuksen esite tästä klikkaamalla.

Jyväskylä

Valmennus muodostuu kolmen (3) kerran kokonaisuudesta:

• ti 19.3. klo 15-17.30
  • ti 2.4. klo 15-17.30
  • ti 16.4. klo 15-17.30

Koulutuksen paikka: yhdistyksen toimisto, Rauhankatu 1, Jyväskylä. Valmennuksen järjestää Keski-Suomen Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus.  Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Ulla Halonen, p. 044 0614 928 / ulla.halonen@ksmuisti.fi

AMMATTILAISILLE

Ystävänpäiväkoulutus 14.2.2019

Lue tarkemmin Ystävänpäiväkoulutuksesta koulutuksen omilta sivuilta tästä klikkaamalla!

TunteVa® -koulutusta työyhteisöllesi?

TunteVa® -toimintamalli on vuorovaikutusmenetelmä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen. TunteVamenetelmän käyttäminen lisää vaikuttavuutta muistisairaan ihmisen hoitoon ja parantaa muistisairaan ihmisen elämänlaatua. Sen tavoitteena on luoda arvostava luottamussuhde hoidettavaan. Malli antaa hoitohenkilökunnalle ja omaisille tietoa ja osaamista siihen, miten muistisairasta kuullaan, miten hänen tunteensa otetaan todesta ja hänen todellisuuttaan arvostetaan. Asioille on mahdollista löytää tunnetason ratkaisuja, kun vertauskuvallisen käyttäytymisen syy ymmärretään. Kun ihminen tulee kuulluksi, hän samalla saa vahvistusta ja tukea omalle olemassaololleen. Asiakkaan elämäntyö, perhe, harrastukset, oman elämänhistorian tunteminen antavat kiinnekohtia, joiden avulla muistisairas ja hänen tarpeensa on helpompi kohdata ja toimia sen mukaan. TunteVa-menetelmä lievittää myös asiakkaan käytösoireita.

Keski-Suomen Muistiyhdistyksellä on keväällä 2016 hankittu pätevyys kouluttaa omaisia ja henkilökuntaa TunteVa-menetelmän käyttöön. Onko teillä kiinnostusta osallistua TunteVa-koulutukseen tai halukkuutta järjestää koulutusta työyhteisön sisällä. Ota yhteyttä tai laita tarjouspyyntö: kehittämispäällikkö Ulla Halonen, 044-0614 928/ ulla.halonen@ksmuisti.fi