Koulutukset

– Omaisille
– Ammattilaisille

OMAISILLE

Muistisairaan kohtaaminen – valmennusta ja vertaisuutta muistisairaiden läheisille

Kommunikointi muistisairaan kanssa muuttuu ja voi olla haastavaa, koska sairaus vaikuttaa monin tavoin ihmiseen ja vuorovaikutukseen.

Järjestämme muistisairaiden omaisten tueksi mahdollisuuden valmennukseen. Valmennus perustuu TunteVa® -toimintamalliin, joka on vuorovaikutusmenetelmä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen. TunteVa – menetelmä lisää valmiutta muistisairaan ihmisen ymmärtämiseen ja hänen tukemiseensa vuorovaikutuksellisin keinoin.

Kenelle valmennus sopii?

Kaikille muistisairaiden omaisille ja läheisille.

Tavoitteet
Antaa valmennukseen osallistuville perustiedot TunteVa-menetelmästä ja sen käyttämisestä arjessa. Antaa tukea ja tietoa haasteellisiin tilanteisiin.

Sisältö

• TunteVa -menetelmän periaatteet
  • Muistisairauden vaiheet
  • Symbolit ja niiden merkitys
  • Muistisairaan kohtaaminen
  • Vuorovaikutuksen erityispiirteet

Jyväskylä

Valmennus muodostuu kolmen (3) kerran kokonaisuudesta:

• 20.11. klo 13-15.30
  • 27.11. klo 13-15.30
  • 11.12. klo 13-15.30

Sepänkeskuksen Molekyyli kokoustilassa, Kyllikinkatu 1, 40100 Jyväskylä. Ilmoittauduthan etukäteen!

Valmennuksen järjestää Keski-Suomen Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Ulla Halonen, p.044-0614928/ ulla.halonen@ksmuisti.fi

Keuruu

Valmennus muodostuu neljän (4) kerran kokonaisuudesta:

• 5.10.2017, klo 9.30-12.00
• 12.10.2017, klo 9.30-12.00
• 5.12.2017, klo 9.30-12.00
• 12.12.2017, klo 9.30-12.00

Lehtiniemen palvelukeskus, takkahuone, Seiponniementie 7, Keuruu. Ilmoittauduthan etukäteen!

Jämsä

Tunteva -ryhmä muistisairaan omaisille ja läheisille.

Kokoontumiset: 13.9., 27.9., 11.10., 25.10., 8.11., 22.11. ja 20.12.

Paikka: Witikkalan kartano, Koskentie 12, 42100 Jämsä.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: p. 044 561 4926 Lea Jokela lea.jokela@ksmuisti.fi

Tunteva -ryhmän järjestää Keski-Suomen Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus yhteistyössä Jämsän Muistiyhdistyksen kanssa.

Samaan aikaan kokoontuu Muistiryhmä muistisairauteen sairastuneille Jämsän muistiyhdistyksen tiloissa. Katso Tunteva- ja Muistiryhmän esite tästä.

AMMATTILAISILLE

CERAD-koulutus

Keski-Suomen Muistiyhdistys ry. järjestää CERAD-koulutusta tarpeen mukaan (noin kerran vuodessa syksyisin). Cerad-tehtäväsarjaa suositellaan käytettäväksi muistisairausepäilyn ensivaiheen tutkimuksena silloin, kun oireet ovat hyvin lievät ja/tai kun on tarpeen määrittää, ovatko tarkemmat tutkimukset muistisairauden toteamiseksi tarpeen. Koulutukseen osallistumisen edellytyksenä on terveydenhoitajan, sairaanhoitajan, lähihoitajan, lääkärin, psykologin tai muu soveltuva terveydenhuollon pätevyys.

Otamme vastaan kiinnostusta koulutukseen ympäri vuoden. Mikäli olet aidosti kiinnostunut osallistumaan maksulliseen koulutukseen jätä yhteystietosi seuraavan linkin taakse. Järjestämme koulutuksen, kun ilmoittautuneita on 15 hlöä. https://my.surveypal.com/Ilmoittautuminen-CERAD-koulutukseen_2018

TunteVa® -koulutusta työyhteisöllesi?

TunteVa® -toimintamalli on vuorovaikutusmenetelmä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen. TunteVamenetelmän käyttäminen lisää vaikuttavuutta muistisairaan ihmisen hoitoon ja parantaa muistisairaan ihmisen elämänlaatua. Sen tavoitteena on luoda arvostava luottamussuhde hoidettavaan. Malli antaa hoitohenkilökunnalle ja omaisille tietoa ja osaamista siihen, miten muistisairasta kuullaan, miten hänen tunteensa otetaan todesta ja hänen todellisuuttaan arvostetaan. Asioille on mahdollista löytää tunnetason ratkaisuja, kun vertauskuvallisen käyttäytymisen syy ymmärretään. Kun ihminen tulee kuulluksi, hän samalla saa vahvistusta ja tukea omalle olemassaololleen. Asiakkaan elämäntyö, perhe, harrastukset, oman elämänhistorian tunteminen antavat kiinnekohtia, joiden avulla muistisairas ja hänen tarpeensa on helpompi kohdata ja toimia sen mukaan. TunteVa-menetelmä lievittää myös asiakkaan käytösoireita.

Keski-Suomen Muistiyhdistyksellä on keväällä 2016 hankittu pätevyys kouluttaa omaisia ja henkilökuntaa TunteVa-menetelmän käyttöön. Onko teillä kiinnostusta osallistua TunteVa-koulutukseen tai halukkuutta järjestää koulutusta työyhteisön sisällä. Ota yhteyttä tai laita tarjouspyyntö: kehittämispäällikkö Ulla Halonen, 044-0614 928/ ulla.halonen@ksmuisti.fi