– Kaikille avoimet
– Ammattilaisille

KAIKILLE AVOIMET

Muistikummituokiot

Muistikummituokiot antavat eväitä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen ja lisätietoa muistisairauksista. Muistikummmituokiot ovat noin tunnin mittaisia kaikille avoimia ja maksuttomia. Tilaisuuksiin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon (pl. keskiviikko 18.9. verkkotilaisuus) Muistiviikolla 38 Keski-Suomen Muistiyhdistys järjestää useita Muistikummituokioita ympäri Keski-Suomea, tervetuloa!

Maanantai 16.9.

klo 12 Jyväskylä, Matara (Matarankatu 6)

klo 14 Saarijärvi, kaupungintalon Mannila -kokoustila (Sivulantie 11)

klo 15 Keuruu, kirjasto (Pitäjäntuvantie 5)

Tiistai 17.9.

klo 14 Jyväskylä, Matara (Matarankatu 6)

(huom. ennen Muistikummituokiota järjestetään kahvitus klo 13:30)

Keskiviikko 18.9.

klo 14 verkossa (linkki lähetetään osallistujille lähempänä tuokiota)

Lisätiedot ja ilmoittautuminen:
p. 040 673 0061 tai muistiterveys@ksmuisti.fi

Torstai 19.9.

klo 9:30 Kyyjärvi, POP-Pankin kokoushuone (Tuliharjuntie 4)

klo 17 Petäjävesi

Perjantai 20.9.

klo 10 Jyväskylä, Keskussairaala (Keskussairaalantie 19)

klo 13 Pihtipudas, valtuustosali (Keskustie 9)

OMAISILLE JA LÄHEISILLE

AMMATTILAISILLE

TunteVa® -koulutusta työyhteisöllesi?

TunteVa® -toimintamalli on vuorovaikutusmenetelmä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen. TunteVamenetelmän käyttäminen lisää vaikuttavuutta muistisairaan ihmisen hoitoon ja parantaa muistisairaan ihmisen elämänlaatua. Sen tavoitteena on luoda arvostava luottamussuhde hoidettavaan. Malli antaa hoitohenkilökunnalle ja omaisille tietoa ja osaamista siihen, miten muistisairasta kuullaan, miten hänen tunteensa otetaan todesta ja hänen todellisuuttaan arvostetaan. Asioille on mahdollista löytää tunnetason ratkaisuja, kun vertauskuvallisen käyttäytymisen syy ymmärretään. Kun ihminen tulee kuulluksi, hän samalla saa vahvistusta ja tukea omalle olemassaololleen. Asiakkaan elämäntyö, perhe, harrastukset, oman elämänhistorian tunteminen antavat kiinnekohtia, joiden avulla muistisairas ja hänen tarpeensa on helpompi kohdata ja toimia sen mukaan. TunteVa-menetelmä lievittää myös asiakkaan käytösoireita.

Keski-Suomen Muistiyhdistyksellä on keväällä 2016 hankittu pätevyys kouluttaa omaisia ja henkilökuntaa TunteVa-menetelmän käyttöön. Onko teillä kiinnostusta osallistua TunteVa-koulutukseen tai halukkuutta järjestää koulutusta työyhteisön sisällä. Ota yhteyttä tai laita tarjouspyyntö: kehittämispäällikkö Ulla Halonen, 044-0614 928/ ulla.halonen@ksmuisti.fi