Ryhmät ja tapahtumat – Pohjoinen Keski-Suomi

p. 044 761 4925/ enni.leppanen@ksmuisti.fi

Kannonkoski

Muistiryhmä

Onko sinulla tai läheiselläsi todettu muistisairaus? Haluatko tavata muita samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä? Muistiryhmä kokoontuu Pappilan päivätoiminnan tiloissa kahden viikon välein maanantaisin klo 9–10.30.

Päivämäärät: 4.2, 18.2, 4.3, 18.3, 1.4, 29.4, 13.5, 27.5 ja 10.6.

Emme kokoonnu viikolla 16 (15.4).

Saarijärvi

Muistiryhmä

Onko sinulla tai läheiselläsi todettu muistisairaus? Haluatko tavata muita samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä? Muistiryhmä kokoontuu kaupungintalon Rahkola-salissa kahden viikon välein tiistaisin klo 13-14.30.

Päivämäärät: 29.1, 12.2, 12.3, 26.3, 9.4, 23.4, 7.5, 21.5 ja 4.6.

Emme kokoonnu viikolla 9 (26.2).

Katso tai tulosta esite tästä!

Muistisairaan kohtaaminen – valmennusta ja vertaisuutta muistisairaiden läheisille

Järjestämme Saarijärvellä muistisairaiden omaisten tueksi mahdollisuuden valmennukseen. Valmennus perustuu TunteVa® -toimintamalliin, mikä on vuorovaikutusmenetelmä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen. TunteVamenetelmä lisää valmiutta muistisairaan ihmisen ymmärtämiseen ja hänen tukemiseensa arjessa vuorovaikutuksellisin keinoin.

Valmennus sopii kaikille muistisairaiden omaisille, läheisille ja ystäville ja sen tavoitteena on antaa valmennukseen osallistuville perustiedot TunteVa-menetelmästä ja sen käyttämisestä arjessa. Antaa tukea ja tietoa haasteellisiin tilanteisiin.

Sisältö:

• Muistisairaudet ja muistisairauden vaiheet lyhyesti
  • Muistisairaan kohtaaminen – Vuorovaikutuksen erityispiirteet
  • TunteVa menetelmän periaatteet ja soveltaminen
  • Symbolit ja niiden merkitys

Valmennus muodostuu kolmen (3) kerran kokonaisuudesta kaupungintalolla, kokoustila Mannilassa (Sivulantie 3):

• to 28.3. klo 14.00-16.30
  • to 11.4. klo 14.00-16.30
  • to 25.4. klo 14.00-16.30

Valmennuksen järjestää Keski-Suomen Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Ulla Halonen, p.044 0614 928 / ulla.halonen@ksmuisti.fi tai Enni Leppänen, p. 044 7614 925

Viitasaari

Muistiryhmä

Onko sinulla tai läheiselläsi todettu muistisairaus? Haluatko tavata muita samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä? Muistiryhmä kokoontuu Seurakuntatalon Pikkusalissa kahden viikon välein torstaisin klo 13.30 – 15.

Päivämäärät:  24.1, 7.2, 21.2, 7.3, 21.3, 4.4, 2.5 ja 16.5.

Emme kokoonnu viikolla 16 (18.4).

Läheisten ryhmä

Muistisairaiden omaishoitajille ja muille läheisille tauko arjen keskellä; kokemustenvaihtoa, tietoa ja virkistystä. Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa tiistaisin klo 10-11.30 Viitasaaren kaupungintalolla (Keskitie 10) alakerran aulatilassa (sisäänkäynti Keskitien puolelta).

Tapaamiset keväällä 2019:
22.1., 19.2., 19.3., 23.4., 28.5. ja 11.6.

Ei edellytä ilmoittautumista eikä jäsenyyttä.

Yhteistyössä: Keski-Suomen Muistiyhdistys ry. ja Viitasaaren kaupunki

Äänekoski

Äänekoskella on Keski-Suomen Muistiluotsin sekä alaosaston vapaaehtoisten järjestämää toimintaa. Katso tai tulosta tästä yhteinen kooste Äänekosken toiminnasta keväällä 2019.

Muistitreeniryhmä

Onko sinulla todettu lähiaikoina muistisairaus?
Haluatko tavata muita samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä erilaisten muistiharjoitusten parissa? Ilmoittaudu mukaan Muistitreeniryhmään! Kokoonnumme Hoivapalvelu Maija-Liisan tiloissa (Kauppakatu 12) kahden viikon välein maanantaisin klo 13–14.30.

Päivämäärät: 4.2, 18.2, 4.3, 18.3, 1.4, 29.4, 13.5, 27.5 ja 10.6.

Emme kokoonnu viikolla 16 (15.4).

Ryhmä on tarkoitettu lähiaikoina muistisairauteen sairastuneille henkilöille. Osallistujia mahtuu mukaan rajallinen määrä!

Ilmoittautuminen: Enni Leppänen, p. 044 761 4925/ enni.leppanen@ksmuisti.fi

ToiVe-ryhmä muistisairautta sairastaville

Kokoonnumme Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston Opinahjon toimipaikassa (Opinahjontie 1) joka toinen keskiviikko klo 9.30–11.

Päivämäärät: 30.1, 13.2, 13.3, 27.3, 10.4, 24.4 ja 8.5.

Emme kokoonnu viikolla 9 (27.2.).

Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskuksen työntekijä sekä Poken lähihoitajaopiskelijat ohjaavat ryhmässä osallistujien toiveiden mukaista toimintaa vertaisseurassa. Kokoontuminen pääaulassa yhdessä samaan aikaan kokoontuvan Läheisten ryhmän kanssa. Ei edellytä jäsenyyttä!

Lisätiedot ja ilmoittautuminen:Enni Leppänen, p. 044 761 4925/ enni.leppanen@ksmuisti.fi

Yhteistyössä: Keski-Suomen Muistiyhdistys ry, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto sekä Äänekosken kaupunki.

Läheisten ryhmä

Muistisairautta sairastavien läheisille tarkoitettu vertaistukiryhmä kokoontuu Äänekoskella Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston Opinahjon toimipaikassa (Opinahjontie 1) joka toinen keskiviikko klo 9.30–11. Päivämäärät:

Syksy 2018: 12.9, 26.9, 10.10, 24.10, 7.11 ja 21.11.

Kevät 2019: 30.1, 13.2, 13.3, 27.3, 10.4, 24.4 ja 8.5.

Emme kokoonnu viikolla 9 (27.2.).

Kaupungin muistikoordinaattori sekä Poken lähihoitajaopiskelijat ohjaavat ryhmässä osallistujien toiveiden mukaista keskustelua ja toimintaa. Kokoontuminen pääaulassa yhdessä samaan aikaan kokoontuvan ToiVe-ryhmän kanssa. Ei edellytä jäsenyyttä!

Ilmoittautuminen: Tuovi Kokko: 040011 5695/ tuovi.kokko@aanekoski.fi

Yhteistyössä: Äänekosken kaupunki, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto sekä Keski-Suomen Muistiyhdistys ry.

Suolahden Muistiryhmä

Onko sinulla tai läheiselläsi todettu muistisairaus? Haluatko tavata muita samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä? Muistiryhmä kokoontuu kahden viikon välein keskiviikkoisin klo 13 -14.30 Suolahden seurakuntatalon salissa (Pajakatu 9).

Päivämäärät: 30.1, 13.2, 13.3, 27.3, 10.4, 24.4, 8.5 ja 22.5.

Emme kokoonnu viikolla 9 (27.2).

Ryhmä on tarkoitettu muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen. Ei edellytä jäsenyyttä.

Äänekoski

Muistitietoillat 20.3 ja 28.3.

Kaipaatko lisätietoa muistiasioista? Millaisia oireita muistisairaus aiheuttaa? Miten muistisairas ihminen kohdataan?

Tule mukaan Muistitietoiltoihin ke 20.3. ja to 28.3. klo 17-19. Kahden kerran kokonaisuus järjestetään terveyskeskuksen kokoustila 1:ssä (Terveyskatu 8). Maksuton valmennus on tarkoitettu vapaaehtoisille ja muistisairaiden henkilöiden läheisille/ tuttaville. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Tilaisuus järjestetään, jos osallistujia on vähintään kuusi. Ilmoittaudu mukaan viim. 15.3. enni.leppanen@ksmuisti.fi tai puh. 044 761 4925.

Omaishoitajien tieto- ja virkistysilta 6.5.2019

Ilta järjestetään klo 16 – 18.30 kaupungintalon valtuustosalissa (Hallintokatu 4). Ohjelmassa: kahvitarjoilu, alustus ja keskustelua aiheesta Muutostilanteet ja tunteet (Tuija Kotiranta, Omaisena edelleen ry), musiikkia, kevyttä aivojumppaa ja mukavaa yhdessäoloa.

Ilmoittauduthan etukäteen Enni Leppäselle puh. 044 761 4925/ enni.leppanen@ksmuisti.fi.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Äänekosken kaupunki, Ääneseudun Omaishoitajat ry, Omaisena edelleen ry ja Keski-Suomen Muistiyhdistys ry.

Katso lisätietoja ja tulostettava esite tästä!

Karstula

Muistitietoillat 2.4 ja 8.4.

Tule mukaan Muistitietoiltoihin ti 2.4. ja ke 8.4. klo 17-19. Kahden kerran kokonaisuus järjestetään Uusjokelan palvelukeskuksen kerhotilassa (Hämeenpurontie 7). Maksuton valmennus on tarkoitettu vapaaehtoisille ja muistisairaiden henkilöiden läheisille/ tuttaville. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Tilaisuus järjestetään, jos osallistujia on vähintään kuusi. Ilmoittaudu mukaan viim. 29.3. enni.leppanen@ksmuisti.fi tai puh. 044 761 4925.

Kivijärvi

Päiväkahvit muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen ke 15.5.2019 klo 12-14.

Paikka: kunnantoimiston valtuustosali (Virastotie 5 A, Kivijärvi).

Ohjelmassa: kevyttä aivojumppaa, päiväkahvit sekä kuulumisten vaihtoa. Haluamme kuulla, millaista toimintaa juuri Sinä kaipaisit helpottamaan ja virkistämään arkeasi. Lisätiedot: Enni Leppänen, enni.leppanen@ksmuisti.fi tai puh. 044 761 4925.

Yhteistyössä: Keski-Suomen Muistiyhdistys ry. ja Saarikka