Lomat & kurssit

TUETUT LOMAT VUONNA 2018

VOIMAA VERTAISUUDESTA -lomat

Ajankohdat ja hakuajan päättyminen:
05.11.2018 -10.11.2018 – hakuaika 5.8. mennessä

Hakuaika päättyy 3 kuukautta ennen loman alkamispäivää.

Kohderyhmä: Etenevää muistisairautta sairastavat ja omaiset yhdessä, Keski-Suomen maakunta. Osallistuminen ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä.

Tavoite: Mahdollistaa perheen yhteinen virkistysloma vertaisseurassa.

Lomalla on mukana Peurungan ja Keski-Suomen Muistiyhdistyksen työntekijöitä päiväaikaan.

Yhteistyökumppani: Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry

Paikka: Kylpylähotelli Peurunka, Laukaa

Osallistujamäärä max: 20 henkilöä (10 sairastunutta + 10 omaista)

Omavastuuosuus: 20 €/vrk/hlö täysihoidolla (STEA tukee)

Haku ja valintailmoitus: Hakukaavakkeita yhdistykseltä tai www.mtlh.fi

Lisätietoja puh. 044 561 4926 tai 044 761 4925.

Valintailmoitus tulee 2 kk ennen loman alkua.

HAKEMUSTEN PALAUTUS:

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry.

Ruoholahdenkatu 8, 4. krs,

00180 HELSINKI

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n lomiin myönnetään tukea taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein. Tukea myönnettäessä otetaan huomioon hakijan ja puolison tulot, menot – myös velat, elämäntilanne ja aikaisemmin saatu lomatuki. Lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Hakijan tulotiedot ilmoitetaan kuukausituloina (mielellään nettotuloina). Täytä henkilötiedot täydellisinä. Perustelut tuen tarpeesta ovat välttämättömät. Puutteellista hakemusta ei voida käsitellä.  AVIOPAREILTA RIITTÄÄ YKSI HAKEMUS, KAIKILTA MUILTA OMA HAKEMUS TÄYDELLISISIN TIEDOIN.

KELAn kurssitarjonta

Myös KELA järjestää sopeutumisvalmennuskursseja muistisairauteen sairastuneille ja heidän omaisilleen (alle 76-v).

Näiden lisäksi Omaishoitajien kuntoutuskursseja järjestetään Laukaan Peurungassa. Osa kurseista järjestetään ns. parikurssina, jolloin järjestelyitä kotihoidon järjestämiseksi ei tarvitse tehdä. Lisätietoja KELAN TOIMISTOT, Laukaan Peurunka, Keski-Suomen Muistiluotsi-aluekeskus.

Sopeutumisvalmennuskurssien esite.

Kurssit ovat Kelan järjestämään toimintaa ja kuntoutujille maksuttomia. Kursseilla on runsaasti vapaita paikkoja.
Kurssien ajankohtiin saattaa tulla muutoksia. Tässä linkki Kelan kuntoutuskurssijärjestelmään, josta kurssien tiedot tarkemmin kurssinumerolla https://asiointi.kela.fi/kz_app/KZInternetApplication

kurssinro
68387 Muistisairauksia sairastavien kurssi 13.08.2018
68388 Muistisairauksia sairastavien kurssi 24.09.2018
68389 Muistisairauksia sairastavien kurssi 05.11.2018
68390 Muistisairauksia sairastavien kurssi 17.12.2018

Omaishoitajalomat

Omaishoitajalomat on tarkoitettu Sinulle, joka autat läheistäsi selviytymään arjessa. Omaishoitajalomalla saa pienen tauon arkeen, vertaistukea sekä asiantuntijoiden ajatuksia arjen tueksi. Lomalla on aikaa paneutua omaishoitajan elämässä tärkeisiin asioihin.
Osa lomista on tarkoitettu omaishoitajalle ja apua tarvitsevalle läheiselle yhdessä. Omaishoitajalomalla voi jakaa arjen vinkkejä ja niksejä, kertoa ja kuunnella kokemuksia. Toisten omaishoitajien kanssa on helppo jakaa tunteitaan, usein nauru on herkässä, joskus ovat kyyneleetkin mukana. Toista omaishoitajaa on helppo ymmärtää.

Lue lisää Omaishoitajaliiton sivuilta: Omaishoitajien tuetut lomat

Tämän linkin kautta voit lukea Omaishoitajaliiton Lomaopasta. Oppaasta löydät vuoden 2018 lomat sekä ohjeet kuinka hakea lomalle.