AIVOTREENIKURSSI SYKSY 2020

Aivotreenikurssi on tarkoitettu henkilöille:

• joilla EI OLE muistisairausdiagnoosia,
  • haluavat huolehtia muististaan,
  • aktivoida aivoja uudella tavalla sekä
  • oppia muistisairauksien ennaltaehkäisystä.

Kurssi on toiminnallinen kuuden kerran kokonaisuus, jossa yhdistellään aivotreeniä sekä aivoterveellisiä elintapoja.

Kurssi oli tarkoitus toteuttaa ensimmäisen kerran keväällä 2020, joka jouduttiin perumaan koronan vuoksi. Keväälle ilmoittautuneet ovat kurssille etusijalla ja heihin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti.

Aivotreenikurssin hinta on 40€, joka laskutetaan etukäteen.
Kurssille mahtuu 10 osallistujaa ja tänä syksynä kursseja järjestetään kaksi!

Syksyn kurssit:

Kurssi 1 perjantaisin 18.9.-23.10.2020 klo 10-11:30.
Kurssi 2 perjantaisin 18.9.-23.10.2020 klo 12:30-14.

Katso tästä molempien kurssien tulostettava esite (PDF)..

Vuoden 2020 tuetut lomat on peruttu koronavirustilanteen vuoksi!

TUETUT LOMAT 2021

Ajankohdat ja hakuajat

Tiedotamme vuoden 2021 lomista lokakuun aikana.

Tulostettava ja postitettava hakemus (MTLH).
Ohje hakemiseen: mtlh.fi

Kenelle lomat ovat tarkoitettu:
Etenevää muistisairautta sairastaville henkilöille ja heidän omaisilleen yhdessä. Osallistuminen ei edellytä virallista omaishoitajuutta eikä yhdistyksen jäsenyyttä.

Tavoite ja sisältö:
Lomien tavoitteena on saada vertaistukea, voimavaroja sekä kokea virkistymistä. Lomalla muistisairautta sairastaville henkilöille ja heidän omaisilleen järjestetään sekä yhteistä että osin erillistä ohjelmaa. Lomalla on mukana Kylpylähotelli Peurungan henkilökuntaa sekä Keski-Suomen Muistiluotsin työntekijöitä päiväaikaan. Päävastuu turvallisuudesta ja hyvinvoinnista on ympäri vuorokauden lomalaisella itsellään tai hänen avustajallaan/ omaisellaan.

Yhteistyökumppani: Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
Paikka: Kylpylähotelli Peurunka, Laukaa
Osallistujamäärä: enintään 20 henkilöä (10 muistisairautta sairastavaa henkilöä + 10 omaista)
Omavastuuosuus: 20 €/vrk/hlö täysihoidolla (Tuettu Veikkauksen tuotoilla)

HAKEMUSTEN PALAUTUS:

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry.
Ruoholahdenkatu 8, 4. krs,

Hakuohjeet ja valintailmoitus:

Hakemukset palautetaan lomajärjestöön hakuajan loppuun mennessä joko sähköisesti: www.mtlh.fi tai postitse:
Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry. Ruoholahdenkatu 8, 4. krs, 00180 HELSINKI. Hakulomakkeita saa Keski-Suomen Muistiyhdistykseltä tai MTLH:lta.

• Hakemus täytetään huolellisesti. Puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä.
  • Henkilötunnus sekä muut henkilö- ja osoitetiedot ilmoitetaan täydellisenä.
  • Tulotiedot ilmoitetaan nettotuloina kuukaudessa ja ne on merkittävä myös puolison osalta.
  • Avio-/avoparia kohden riittää 1 hakemus
  • Hakemukseen merkitään sille varattuun kohtaan tieto hakeutumisesta K-S Muistiyhdistyksen lomalle.
  • Lomatuen tarpeen perustelut ovat välttämättömät.

Lomatukea myönnetään taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein. Tukea myönnettäessä otetaan huomioon hakijan ja puolison tulot ja menot sekä hakijan elämäntilanne ja aikaisemmin saatu lomatuki. Lomatukea voidaan myöntää korkeintaan joka toinen vuosi

Myönteisistä lomatukipäätöksistä ilmoitetaan lomatuen saajalle  n. 2 kk ennen loman alkamispäivää. Kielteisestä päätöksestä ei  ilmoiteta. Mahdollisissa peruutuksissa lomatuen saaja peruuttaa myönnetyn lomatuen henkilökohtaisesti suoraan  lomajärjestöön.

Lisätietoja:

Keski-Suomen Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus
p. 044 761 4925 tai 044 561 4926
muistiluotsi@ksmuisti.fi

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry.
p. 010 2193 460 (arkisin klo 9-13)
lomat@mtlh.fi
www.mtlh.fi

Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus Keski-Suomi -logo

MTLH Maaseudun terveys- ja lomahuolto ry. -logo

KELAn kurssitarjonta

KELA järjestää sopeutumisvalmennuskursseja muistisairauteen sairastuneille ja heidän omaisilleen (alle 76-v). Näiden lisäksi KELA:n omaishoitajien kuntoutuskursseja järjestetään muun muassa Laukaan Peurungassa. Osa kursseista järjestetään ns. parikurssina, jolloin järjestelyitä kotihoidon järjestämiseksi ei tarvitse tehdä. Lisätietoja KELAN TOIMISTOT, Laukaan Peurunka ja Keski-Suomen Muistiluotsi-aluekeskus.

Peurungan sopeutumisvalmennuskurssien esite.

Kurssit ovat Kelan järjestämää toimintaa ja kuntoutujille maksuttomia.
Tässä linkki Kelan kuntoutuskurssijärjestelmään, josta kurssien tiedot tarkemmin kurssinumerolla https://asiointi.kela.fi/kz_app/KZInternetApplication

Haku Kelan järjestämille kursseille tapahtuu Kelan lomakkeella KU 132 jonka löydät tämän linkin kautta.

Omaishoitajaliiton omaishoitajalomat

Omaishoitajalomat on tarkoitettu Sinulle, joka autat läheistäsi selviytymään arjessa. Omaishoitajalomalla saa pienen tauon arkeen, vertaistukea sekä asiantuntijoiden ajatuksia arjen tueksi. Lomalla on aikaa paneutua omaishoitajan elämässä tärkeisiin asioihin.
Osa lomista on tarkoitettu omaishoitajalle ja apua tarvitsevalle läheiselle yhdessä. Omaishoitajalomalla voi jakaa arjen vinkkejä ja niksejä, kertoa ja kuunnella kokemuksia.

Lue lisää Omaishoitajaliiton sivuilta: Omaishoitajien tuetut lomat