Kaikki toiminnot toteutetaan ulkona, pienryhmissä ja etäisyydet huomioiden.

Seuraamme annettuja kokoontumisohjeistuksia. Muutokset ovat mahdollisia.

Johanna Lahtinen
Hankevastaava
miesmuisti@ksmuisti.fi

Toimisto Jyväskylässä:
Matarankatu 4, 3. kerros, huone 314

Parasta miesmuistiin -hankkeen toiminnoissa kokoontuvat miehet, joilla on alkava, varhaisen vaiheen muistisairaus.  Ryhmiin pyritään löytämään henkilöitä, jotka eivät ole vielä osallistuneet muihin muistiryhmiin. Ensikertalaisen osallistumiskynnystä lasketaan nopealla ovensuukotikäynnillä, jonka vaikutuksesta onkin saatu myönteisiä tuloksia hankkeen alkutaipaleelta. Hankesuunnitelman mukaisesti toiminnalliset ryhmät aktivoivat miehiä sekä ovat sisällöiltään miehiä kiinnostavia ja innostavia.

Käynnissä olevat ryhmät:

Liikuntaa ja aivotreeniä Jyväskylän Hippoksella – Ryhmätoiminta on tällä hetkellä keskeytetty. Tilalle on tarjottu 1 – 3 miehen ohjattuja ulkolenkkitreffejä.

Liikuntaa ja aivotreeniä Joutsan terveysasemalla – Ryhmä on jaettu kahteen pienryhmään etäisyyksien takaamiseksi.

Molemmat ryhmät ovat täynnä.

Alkavia ryhmätoimintoja:

Muutokset mahdollisia. Seuraamme koronaohjeistuksia.

Musiikki on parasta -ryhmä Jyväskylässä, joka toteutetaan 3-4 miehen pienryhmässä. Kokoontumiset ovat aina ulkona, kelistä riippumatta. Lisätietoja esitteestä

Teemaryhmät Jyväskylässä. Neljä kertaa kokoontuvia eri teemaisia toimintaryhmiä tullaan järjestämään vuoden 2021 aikana. Tällä hetkellä toivomuslistalta löytyvät mm. puukäsityöt sekä reipasvauhtinen polkukävely ja -retkeily laavuille ja muihin luontokohteisiin. Yhteen teemaryhmään mahtuu 4-6 miestä.

Talkoot Jyväskylässä. Kokeilimme kertaluontoisesti ja erittäin hyvällä menestyksellä polttopuutalkoita syksyllä 2020. Kuusi hankkeen toimintaryhmään osallistuvaa miestä auttoi pienoiseen pulaan joutunutta muistiperhettä heidän kotipihassa. Tätä toimintaa jatketaan kerta-apuluonteisesti tarpeen mukaan. Hanketyöntekijän kanssa voi keskustella mahdollisesta avuntarpeesta tai halutessaan ilmoittautua auttavien käsien joukkoon vapaaehtoiseksi. Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen: Tavalliset taidot riittävät, emme ryhdy ammattilaisille kuuluviin työtoimiin ja osallistua voi omien mahdollisuuksien mukaisesti. Kiitokseksi työstä saa hyvää seuraa, hyvän mielen ja talkooeväät. Seuraavat polttopuutalkoot ovat keväällä -21. Ilmoittaudu mukaan!

Luontotoimintaryhmä Hankasalmella, jonka kahdeksan kokoontumisen mielenkiintoinen kokonaisuus yhdistelee aivotreeniä, liikuntaa, luontoliikuntaa ja talkootyötoimintaa. Toteutetaan keskiviikkoisin 5.5.2021 alkaen klo 13.00 – 15.00 välisenä aikana, kokoontuen eri paikoissa. Mukaan mahtuu 6 kotona asuvaa miestä, joilla on alkava muistisairaus tai epäilys siitä/ todetut muistipulmat. Ryhmän esite

Luontotoimintaryhmä Viitasaarella touko-kesäkuussa ja elo-syyskuussa 2021. Sisältö ja toteutus tapahtuu samaan tapaan kuin Hankasalmella, viitasaarelaisuutta unohtamatta. Ryhmän esite

Luontotoimintaryhmä Jyväskylässä Könkkölän tilalla touko-kesäkuussa 2021. Alkusyksystä 2020 toteutetussa ryhmässä kahdeksan kerran aikana saatiin paidan selät märäksi polttopuutalkoissa, valmistettiin pätkä riukuaitaa perinteisin menetelmin, reippailtiin järvimaisemissa reppukahveille kivennokkaan, tehtiin puukäsitöitä ja saunottiin. Tämä kaikki sai osallistuneilta miehiltä hyvää palautetta, joten toteutamme tämän mielenkiintoisen toimintaryhmän uudelleen Könkkölän viehättävässä miljöössä. Ryhmään otetaan 6 miestä. Ryhmän esite

Hankkeessa kehitetty materiaali

Parasta miesmuistiin -hankesuunnitelman mukaisesti tuotetaan miesaiheisia muistelusalkkuja vapaaehtoisten ja ammattilaisten käyttöön. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi muistisairastuneen ja vapaaehtoisen välisen keskustelun virittämiseen tai erilaisten eläkeikäisten ryhmätoimintakertojen sisällöksi.

Luonnonmateriaaleista arjen hyödykkeiksi -muistelusalkku

Maistiaisia muistelusalkun sisällöstä

Kuva: Johanna Lahtinen

Mitä tuohesta valmistettuja arjen tavaroita tiedät? Sellaisia, joita on joskus ennenvanhaan käytetty? Mihin tuohta nykyään käytetään?

Tiedätkö, mikä tämä on ja mihin sitä on käytetty?

Kuva: Sakari Punamäki, Korpilahden Kotiseutumuseo

Tuohisykkyrä eli huosiain.

Tuohitöistä jäi pieniä suikaleita, jotka yhteen kierrettyinä toimivat puuastioiden pesiminä, huosiaimina. Ne vastasivat nykyajan tiskiharjoja. Tosin huosiaimilla pestiin puhtaiksi myös lattiat. (Tuija Broman, 2020)

Muistelusalkun lisämateriaali

Luonnonmateriaaleista arjen hyödykkeiksi -muistelusalkkuun tuotetaan myös verkkopohjaista lisämateriaalia kuten videoita ja pelejä. Ensimmäinen YouTube-videossa kerrotaan perinteisen säätikun valmistamisesta. Nuoresta kuusesta tehty säätikku kertoo tulevat säärintaman muutokset: Onko tiedossa aurinkoinen korkeapaine vai onko syytä varautua lähestyvään matalapaineeseen.

Säätikusta kertovan videon aiheet sopivat muistelun ohella myös ryhmäkokoontumisen tai luontoretken sisällöksi. Katsokaa yhdessä säätikun valmistamisen vaiheet ja nikkaroikaa yhdessä hyödyllinen muisto oman kuistin tai parvekkeen nurkalle. Voit myös tulostaa ja laminoida teko-ohjeet: Tästä

Säätikku-video