Muistihaaste:

Tee muistiystävällinen teko!

Muistiviikko 16.-22.9.2019

Muistiystävällinen Suomi rakentuu yksi teko kerrallaan. Sitä rakennetaan jokaisessa kohtaamisessa, hyvässä hoidossa ja hoivassa sekä ihan tavallisessa arjessa. Muistiystävällisessä ympäristössä on hyvä elää. Haastamme sinut ja työyhteisösi tuomaan julki niitä muistiystävällisiä tekoja, joita juuri te teette. Tuodaan yhdessä näkyväksi kaikki se hyvä, joka muistisairaiden ihmisten arjessa tapahtuu! Sivun lopusta voit etsiä vinkkejä, mitä kaikkea muistiystävälliset teot voivatkaan olla!

Muistiystävälliset teot:

Jumppaa ja ohjausta

”Aion huomioida muistiviikon työssäni mm. pitämällä aivojumppaa asiakkaille sekä edunvalvontavaltuutusohjantaa sekä edistämällä koko vuoden muistiystävällistä toimintaa omassa työssäni.”

Läsnäoloa

”Olen aidosti läsnä, kuuntelen ja välillä myös hupsuttelen. Ihana arki kaikilla!”

Pysähtyminen hetkeen

”Pysähdyn ja annan aikaa muistisairaan ihmisen kohtaamiseen muista kiireistä huolimatta.”

Tietoa muistiasioista ammattilaisille

”Vein Saarijärvellä viiteen eri hoitoyksikköön esitteitä muistiviikosta ja sen tapahtumista ja pyysin henkilökuntaa ilmoittamaan muistiystävälliset tekonsa yhdistykselle ja kehittämään muistisairaiden hoitoa.”

Mukavaa yhdessä tekemistä

”Voidaan leipoa yhdessä pullaa, pipareita ym. Yhteiset lauluhetket ja musiikki yleensä hyvä, tanssiminen.”

Lapsuuden muistelua

”Meillä katsellaan vanhoja kuvia ja mietitään millaisia tehtäviä, työtapoja ja työkaluja ikäihmisen lapsuudenaikaisessa kodissa oli. Jokainen saa toivoa lapsuudestaan mieleen jäänyttä hyvää ruokaa sekä kertoa muistonsa toisille. Aivopähkinöitä ratkotaan, etenkin viimeisessä Muisti-lehdessä ollutta anagrammitehtävää. Lähetetään myös perinteinen kortti kunkin henkilön merkitykselliselle henkilölle. Ulkoillaan kuten muutoinkin sekä yritetään saada riksapyörä lainaksi, jotta kukin pääsisi kotikatua pidemmälle pyöräilemään. Perjantaina kiitämme itseämme innostavasta viikosta kakkukahveilla.”

Muistiystävällinen teko:

Esimerkkejä muisti-ystävällisistä teoista: